NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Forsokte starta bilen (en C70N 2.0d 2008) idag, men batteriet hade dott.
Fick en varnings text innan som lod "Lag batteri niva" eller nagot liknande pa instrumentpanelen...kommer ej ihag exakt...
provade att starta anda men bilen var dod...

Kopte nytt batteri o provade att starta bilen igen, men icke!!

Nu sa far jag istallet varnings texten: "Inmobilizer - starta igen" ...(orginal texten ar pa spanska eftersom jag bor in Madrid o bilen ar "spansk"...).

Har forsokt att koppla ur batteriet en tid, men utan resultat. Spelar ingen roll att jag anvander min andra nyckel....
Bytte batteri pa nycken...men inte det heller hjalpte...

Har last pa webben att 2.0d versionen har ett fel som gor att imobilizer koderna raderas ut nar bilen star utan batteri en viss tid, och man maste in pa Volvo for att koda om imobilizern/ECU...kan mitt problem vara detta??

Kommer det att handa varje gang bilen star utan batteri??? Suck !!!
Hej, besvarar mig sjalv....

Tog bilen till Volvo. De laddade om mjukvaran for ECM modulen. Kostnad 120 EUR. 60 EUR for SW. Resten arbete.

Svagt av Volvo att bilen ar sa pass labil i detta avseende. Bara for att batteriet dor, sa borde inte detta ske.
Tyvarr ar detta en ny negativ punkt for Volvos anseende. :oops:
Det borde ha funnits någon backupp-funktion*. Hur länge stog bilen med tomt batteri?
På det här forumet läser vi ju ibland om problem med parkeringsvärmare (diesel) som har tömt batteriet, men aldrig att det har gått så långt som i ditt fall.

*Alla våra hemdatorer har ju t.ex ett backuppbatteri. Det klarar sig i tio år och mer.
När jag lagade dieselvärmaren andra gången så kopplade jag loss batteiret i 2-3 dygn. När jag sedan kopplade in det igen så började bilen tjuta och en helvettes massa felkoder dök upp som jag var tvungen att ta bort med felkodsläsaren för att bilen skulle bli normal igen.
Dagens bilar gillar INTE att stå utan batteri mer än några/någon timma. Värdelöst.

Det som hände TS skall inte kunna hända men alla vet att elektronik inte är tillförlitlig när tex strömmen går/kommer. En dator som bara stängs av så kan mjukvaran(operativsystemet eller andra delar) bli korrupt. Hänt mig flera gånger. Trots att det finns backupbatteri. Det handlar mer om hur allt sängs av/på.
Tyvärr så kan nog sådant här hända även om det inte skall skall kunna. Men ändå skönt att det fanns en enkel lösning på problemet.
BertoneCabrio skrev:Bilen stod utan batteri i ca 2 minuter!!

Oforklarligt!!

Kan bara hålla med! Mycket tråkigt men som jag skrev så kan det mesta tyvärr hända när ström/spänningen försvinner ur maskiner. Man tror dock att det borde vara "säkrat" av tex Volvo att sådant här inte skall kunna ske.

Men skönt att felet blev avhjälpt även om det är snöpligt...

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å a[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]