NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zeelo
Hej.

Jag och min sambo köpte en Volvo S40N 1,8F i December, den har i dagsläget gått ca 5000. Vi har sedan köp kollat upp den ordentligt och fått lite saker åtgärdade. Nu återstår en sak. När bilen är kall (dock endast på morgonen) skramlar/knackar något vid uppstart (se/hör film). Detta låter under ca 2-10 sekunder. Detta är endast på morgonen, den har aldrig låtit vid något annat tillfälle.

Vi har haft den inlämnad där vi köpte den (Skobes Vetlanda) 2 gånger. Första gången hittade dom (påstår dom) ett löst fästa till en kylar-slang, denna svetsade dom fast. Andra gången hittade dom att skyddskåpan på motorn låg och skavde, detta åtgärdade dom med en tjock tejp. Dom gick även över avgassystemt efter rörliga/lösa delar.

Nu återstår alltså felet och jag kommer behöva lämna in den ytterligare en gång.
Vad tror ni om detta?

[youtube]UOt0Jg92HOE[/youtube]
Försök spela in ljudet med motorhuven öppen.

Svårt att säga med denna video, men det skulle kunna vara multiremmens spännrulle som har lite kondens på sig på morgonen. Då brukar den rassla lite de första sekunderna. Vid start senare på dagen brukar det inte låta. Om du öppnar huven så sitter generatorn till vänster om motorn sett framifrån. Kommer ljudet därifrån är det säkert rullen och det är inget att oroa sig för.
av zeelo
dieselputte skrev:Försök spela in ljudet med motorhuven öppen.

Svårt att säga med denna video, men det skulle kunna vara multiremmens spännrulle som har lite kondens på sig på morgonen. Då brukar den rassla lite de första sekunderna. Vid start senare på dagen brukar det inte låta. Om du öppnar huven så sitter generatorn till vänster om motorn sett framifrån. Kommer ljudet därifrån är det säkert rullen och det är inget att oroa sig för.
Tack för svaret. Intressant respons. Skobes bytte nämligen remmen då den gnisslande för ca 1 mån sen. Jag ska kolla på detta.
av kalles
På dessa motorer finns ingen spännrulle original man spänner remmen genom att lossa kompressorn till ac:n. Det finns spännrulle (kit) men då måste man även byta multirem då den andra blir för kort. Det som kan gnissla mm är löprullar , generator, servo och ac fråga vad dom bytte. Ljudet på filmen hördes väldigt dåligt men det låter som något annat fel.
kalles skrev:På dessa motorer finns ingen spännrulle original man spänner remmen genom att lossa kompressorn till ac:n. Det finns spännrulle (kit) men då måste man även byta multirem då den andra blir för kort. Det som kan gnissla mm är löprullar , generator, servo och ac fråga vad dom bytte. Ljudet på filmen hördes väldigt dåligt men det låter som något annat fel.
Ja, då får TS nog bortse från mitt råd. En video med huven öppen kan nog ge insatta en bättre indikation på vad det kan vara.

Är inte servot eldrivet ? Men det kanske också skiljer sig mellan olika motorer ?
av zeelo
Uppdatering.

Skobes har haft den inne i 3 dagar nu, dom hittar ingenting. Enligt killen jag lämnat den till har dom haft "flera tekniker och chefen" som har kollat på den. Dom har också kollat över avgassystemet igen. Men dom hittar alltså inget.

Det är ju så klart svårt att felsöka detta. I och med att det inte är så kallt längre, vilket har varit en tydlig faktor hittills, så är det ju svårt att hitta felet.
Just nu finns felet kvar men det "knackar" bara till vid start av motorn och detta händer mer sällan än innan. I min del av Sverige har det inte varit mer än runt 0-5 grader på nätterna. I och med detta är det även svårt för mig att spela in något bättre än det som jag tidigare postat.

Jag kommer försöka få till ett avtal som säger att dom åtgärdar detta om det uppkommer igen inom 1 år eller liknande. Då bilen fortfarande är inom tiden som mrf-garantin och konsumentköplagen täcker ligger det på deras axlar.

Har ni tips eller ideér är det välkommet.
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]