NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NavidC70
Hej,

Jag är helt grön på detta, så jag gör ett försök med att ställa frågan till er...

Jag kör en Volvo C70 -08.
har under en längre tid haft problem med vibrationer på ratten vid inbromsning...
har läst mig till att detta kan bero på skeva skivor, vilket jag tog till mig. Jag har bytt skivorna (till budgetvarianter dock) och vibrationerna slutade, men nu efter ca 3 månader är vibrationerna tillbaks. Jag misstänker att detta beror på att de skivor jag köpt inte varit av god kvalité...

vill nu köpa Brembo skivor (då jag hört att dessa ska vara av god kvalité) men hittar dessvärre inga som passar...

Jag har idag 320mm skivor på bilen och av den anledningen blir det antingen Bosch skivor eller OpenParts.
de som sitter på nu (3 månader gamla och skeva) är från OpenParts, så jag vill inte köpa dessa igen.

Min fråga är om det är möjligt att gå ner i storlek på skivor till antingen 278mm eller 300mm utan att behöva byta andra delar såsom ok osv?

Tacksam om någon kunde hjälpa mig med att besvara denna fråga
Användarvisningsbild
av SvenB
Det får du nog räkna med. De mindre skivorna kommer att medföra att bromsklotsarna inte når in på skivan tillräckligt långt, utan delvis hamnar utanför. Men, nu är jag osäker, jag tror inte det är oket du behöver byta utan fästet för oket så att det kommer längre mot centrum på skivan.
av NavidC70
Tack för svaret, vore bra om någon annan kunde bekräfta eller komma med andra förslag eller tips, vad är det isf för fäste som behöver bytas? all tips mottages gärna.

SvenB skrev:Det får du nog räkna med. De mindre skivorna kommer att medföra att bromsklotsarna inte når in på skivan tillräckligt långt, utan delvis hamnar utanför. Men, nu är jag osäker, jag tror inte det är oket du behöver byta utan fästet för oket så att det kommer längre mot centrum på skivan.
av dieselputte
Som "SvenB" säger så är det nog stor risk att beläggen hamnat utanför slitbanan på skivan. Mitt råd är att sätta dit rätt skivor av bättre märke samt nya belägg. (Man skall alltid byta belägg när man byter skivor) Har du ett snedslitet belägg som du fortsätter använda mot en ny skiva så kan du få bromskraften fördelad på en mindre yta med överhettning=skev skiva igen som följd. Att byta ok blir nog dyrare än ny skiva, finns det öht något ok som passar mindre skivor?

Har bilen gått långt så kan det vara bra att byta glidbultar också, kostar inte mycket.
Användarvisningsbild
av Perra83
Mindre ok och skivor är inte omöjligt att byta till.

Tycker som de andra att du ska satsa på bra skivor och belägg så kommer du att få bra bromsar.
Användarvisningsbild
av Sierra94
Troligen finns det bremboskivor som passar. Men från någon annan volvo modell. Gå in på brembos hemsida och leta på måtten på den mindre varianten.

Du har alltså bultcirkeldiametern, centrumhål och tjocklek att ta hänsyn till i letandet. Kanske också skivans offset. Alltså måttet från navet ut till skivan. Så den fysiskt sett passar på bilen. Detta borde någon som jobbar på en reservdelsbutik kunna hjälpa till med om de är lite service inriktade.

Mecas hemsida är skitbra för att korskolla bildelar på. Samt att det längs ner finns en tabell med vilka bilar de passar på mm.

http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
av NavidC70
hmmm tycker ni verkligen jag ska våga mig in på 323,8mm?

merbil.nu hade bra priser, men är det bra kvalité på produkterna där? någon som har erfarenhet kring sidan och produkterna?
av Volvoforever
Vet inte vad volvoorginal är för märke men bosch motsvarar nog kvaliten.

mister-auto.se

Bromsskiva
BOSCH - Ref: 0 986 479 310
538 kr
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]