NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BjarneJ
Sida 1.jpg
Sida 1.jpg (1.23 MiB) Visad 167 gånger
Sida 2.jpg
Sida 2.jpg (1.01 MiB) Visad 161 gånger
Har idag varit och nollställt systemet efter service med påfyllning av eolys m.m.
Har sen ett par veckor tillbaka ett felmeddelande avseende airbag enl. bifogade protokoll. Felkodläsaren som användes är av proffstyp och hör dagligen hemma på en verkstad. Fick en uppsjö av förslag på åtgärder som jag inledningsvis ska titta på under helgen. Har under dagen fått uppgift om att när bilen kör över ett gupp eller hål ger systemet för bältesvarning ifrån sig ett litet pip. På raksträckor säger den inget.
Tacksam för förslag på vart jag ska börja leta efter felet utan att riva varken hela eller halva bilen, och utan att smälla airbagen i nyllet!
Just nu känner jag mig ?:-/ ?:-/ ?:-/
Som det framgår av protokollet går det inte att radera felet.
av dieselputte
Kolla kablage under stolarna, har för mig jag läst att någon har fått Airbag larm pga nån kabel som legat och skavt under stol, kanske det som orsakar bältes påminnaren. Sök lite på forumet om det.
av BjarneJ
Det jag har fastnat för är felmeddelandet om styrdon. Styrdon i sig kan vara vad som helst från något relä till styrbox och givare. Såg på felkodläsaren att det finns givare placerat på i stort sett hela bilen och den ena var mera knepig att komma åt än den andra. Ska söka på forumet och hoppas jag hittar användbara tips.
av BjarneJ
Det här är ju själva f*n. har kollat på forumet efter användbara tips och kollat kablar och säkringar, dock uten att bli så värst mycket klokare och långt mindre hitta felet!
Får väl kasta in handduken och lämna på Volvo och förbereda mig för en framtid på fattighuset när räkningen har betalats. Jag hittar inte felet oavsett hur mycket jag letar (S)
Ska skaffa en 142'er så småningom, då finns inte sådana problem.
av BjarneJ
Så där ja, nu har Volvo fixat felet som var styrboxen som hade lagt av Kostnad inkl arbete 6.150;- som medlem i MHF blev det dessutom 10% rabatt så ett antal hundralappar blev trots allt en liten besparing. Den nya boxen bär signaturen på förpackningen "Made in Mexico" (PO) Kan inte ha kostat många kronor att ta fram.
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]