NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VallaWivan
Hej,
Hittade en dator i förardörren som håller ordning på det som kan styras från förardörren. Blev något förvånad över att det satt något dylikt inuti dörren. Anslutningarna var ju inte direkt täta mot vatten. Nu undrar jag hur många fler datorer finns det i bilen?
Finns det en i varje dörr och en för insprutningen eller hur ser det ut egentligen? Kör en V50 2.4 från 2006.
av dieselputte
En i varje dörr, men lite större i förardörren+ en central under handskfacket, en i hjulhuset för Xenonstyrning, nån där bak för bakluckan, backvarnare släpvagnskontakten, en för klimatanl, ++ säkert flera ändå som jag missat... ett under att det funkar så bra som det gör.

Köp en Haynes bok, de syns i elschemorna där.
av VallaWivan
Det var som .... Jag skall kolla i Haynes boken.
Man kan förstå de bilar som har el problem för då har fukten tagit sig in någonstans i detta myller av kretskort och kontakter.
av dieselputte
Största boven är givetvis fukt och det är ofta kontakter som blir utsatta där koppar i elledningarna kommer i kontakt med annan metall i kombination med fukt och 12 likspänning. Det börjar till slut erja pga galvaniska strömmar.

Det finns en del som hävdar att bilelektronik i längden inte mår bra av att dagligen åka in och ut ur varmgarage den kalla årstiden. Rätt eller fel kan vara svårt att säga. En kall yta som kommer in i värme kondenserar fukt beroende på hur kall den är och fukthalten i den varma luften. Om samma yta alltid befinner sig i samma omgivande temperatur torde risken för kondens vara mindre då den sällan utsätts för snabba temperaturskiftningar.

I varmgarage påskyndas ju även effekterna av vägsalt jämfört om bilen står ute i kylan.

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]