NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robert36
Hittade det här svaret på Volvos Facebooksida.

Det finns olika lösningar beroende vilken bil man har:)

Men börja med att köpa Sportify Premium så du kan använda tjänsten i telefonen/Ipod touch (Detta kräver att du har en telefon med antingen Android (Många HTC och Samsung har det idag) Iphone OS eller Symbian (En del Nokia och samsung telefoner har det).

Sedan så väljer du dina spellistor som du vill ha till "offline spellistor" så du inte behöver betala för massa datatrafik eller musiken slutar om telefonen tappar signal. Nu har du Spotify i mobilen och utanför din dator.

Nästa steg är att gå till bilen, finns olika sätt att få ljudet från telefonen till högtalarna i din stereo.

1) Det bästa som ger bäst ljudkvalite och som enligt mig är smidigast är en AUX kabel, Det är samma kabel som du kopplar till hörlursuttaget i din telefon (3,5 mm plugg) då har du denna kopplingen i bilen och kopplar smidigt från telefonen till bilen och vipps så har du oändligt med musik i din bil.

2) Bluetooth, tar mycket batteri och har en viss möjlighet att tappa ljudkvalitet. Detta kräver även att telefonen har en avacerad version av Bluetooth. (Jag tror t ex inte Iphone 3g klarar att streama musik via BT. Detta tar också mycket batteri av telefonen så kör du på detta sättet rekommenderar jag även en laddare till telefonen.

3) FM sändare, du kopplar in sändaren i uttaget för ciggtändaren i bilen och ställer in frekvensen kopplar telefonen till sändaren med medföljande kabel och ställer in radion på samma frekvens och du har musik. Här tappar du i vissa fall ganska mycket ljudkvalitet då FM sändarna idag inte är så bra. Men ett smidigt sätt som kan ladda telefonen samtidigt som du får över musiken till stereon.

Blev visst en novell men hoppas det funkar för dig!:)
Användarvisningsbild
av Brainy
Robert36: Nu har vi iofs redan kommit fram till att det i de nyare bilarna fungerar via usb-ingången. Men det där styrker väl bara att det faktiskt inte fungerar på äldre årsmodeller?

mvh
Anders
av azaz3l
Robert36 skrev:
2) Bluetooth, tar mycket batteri och har en viss möjlighet att tappa ljudkvalitet. Detta kräver även att telefonen har en avacerad version av Bluetooth. (Jag tror t ex inte Iphone 3g klarar att streama musik via BT. Detta tar också mycket batteri av telefonen så kör du på detta sättet rekommenderar jag även en laddare till telefonen.
Tog mig friheten att klippa lite men vem tvivlar på bluetoothen från en telefon inte skulle klara av att streama musik till en bil? möjligt viss att det kvalitets mässigt inte är det bästa men att inte aktivera den funktionen är som vanligt av volvo bara slött svor inte lite när jag insåg det i mors nya bil fullständigt vansinne...

Och förövrigt kommer usb antagligen bara att fungera på mediafiler (mp3,awm och såvidare) där telefonen (antar att det är detta vi pratar om) stöder för massmedia lagring filer vilket då gör det smartare med en 500 gb hårdisk som inte behöver nätanslutning.
av matzen10
azaz3l skrev:vem tvivlar på bluetoothen från en telefon inte skulle klara av att streama musik till en bil?
Det första jag kom att tänka på är dålig avskärmning mot andra "vågor" i bilen (som gör kvaliteten sämre vid streamning). Fast det kanske inte alls är samma typ av teknik? Kanske bara är Volvoverkstaden som vill tjäna en hacka på mjukvaruinsatallation i eftermarknaden.

//Matz
av Jonken86
Hejsan, har också haft detta problemet, men man kan faktiskt styra spotify med rattknapparna! Man går helt enkelt in under knappen meny på stereon, klickar vidare på random och väljer mapp. Då kommer det upp RDN folder på displayen, därefter kan du byta låtar med rattknapparna! Tack för mig!
av Nerazzurri
Jonken86 skrev:Hejsan, har också haft detta problemet, men man kan faktiskt styra spotify med rattknapparna! Man går helt enkelt in under knappen meny på stereon, klickar vidare på random och väljer mapp. Då kommer det upp RDN folder på displayen, därefter kan du byta låtar med rattknapparna! Tack för mig!
Grymt! Tackar! Beställde en V40 CC idag med Premium Sound (största paketet) och vore ju rätt tråkigt att inte kunna styra spotify via USB och via rattknapparna.

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]