NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Skulle fylla på med kylvätska imorse med kylvätskan jag köpte från Bilia för ett tag sedan. Har lite problem. Den jag fick på Bilia är Blå, den i bilen ser ut att vara gul?
Vågar jag blanda dessa eller bör jag byta ut all kylvätska?
Om jag skall byta kylvätskan, är det någon som kan beskriva hur man går tillväga? Bilder är ett plus :-)

Hur mycket rymmer kylsystemet?
av timebandit
Tyvärr så köper jag nog från Volvo då jag redan har lite från dem. Troligen levererades bilarna med gul men enligt killen på Bilia idag är det blå som gäller. Hur byter jag på bästa sätt? Kör motorn till full värme. Stänger av och sedan öppnar nippeln som troligen sitter på kylaren? Räcker det för att få ut allt eller skall jag passa på att spola igenom med vatten? Måste jag starta motorn för att dra igenom spolningen sedan?

Nu har jag äntligen kommit hem och det står inget i VIDA om att man skall spola igenom men det beror väl på att man inte brukar byta mellan olika sorter. Men annars hade jag rätt.
Varmkör, töm ut på kylaren. Fyll på.
Dock så använder Volvo specialverktyg för tömning och påfyllning men är det verkligen så märkvärdigt att få bort all luft etc?

Kanske kan man försiktigt blåsa igenom med tryckluft för att få ut det där sista. Eller det kanske inte gör något att någon liter av runt 8 är fel sorts glykol?

Edit:

Lyckades hitta Haynesmanualen i garaget idag! Den är faktiskt mycket bättre än VIDA i vissa fall måste jag nog säga. Nu vet jag hur jag skall spola systemet utan att göra det till ett större jobb. Frågan är bara hur får jag tillräckligt värme till termostatöppning när dieselvärmaren inte fungerar och dessutom kallt ute och i garaget?
Användarvisningsbild
av Vojje
tanken att man ska varmköra och sedan tappa ur kylvätskan måste vara helt fel.
Jag skulle föredra en så kall motor (alltså rumstemperatur) som möjligt.
av timebandit
Problemet är väl då att termostaten stoppar mycket vatten. Öppnar man det när det är tryck å varmt så rinner det väl enklare ut?
Står både i VIDA och Haynes att man skall varmköra först och sedan tappa ut men vara försiktig när man öppnar locket först.
av getsome
Du måste spolara med minst 20-30 l vatten med termostaten ute. Men jag förstår inte varför du inte vill köpa rätt vätska och bara fylla på , den gula är samma som ford kör med (då ford ägde volvo vid den tidpunkten) och ej utblandad är den röd/rosa aktig.
getsome skrev:Du måste spolara med minst 20-30 l vatten med termostaten ute. Men jag förstår inte varför du inte vill köpa rätt vätska och bara fylla på , den gula är samma som ford kör med (då ford ägde volvo vid den tidpunkten) och ej utblandad är den röd/rosa aktig.
Är du helt 100 på detta så att det inte blir komplikationer? Konstigt att Bilia inte visste om detta, fast kanske inte så konstigt ändå.
Om det nu är Fords gula, har du artikelnummer på denna på Bilia/Ford? :-)
Känns ändå lite osäker...

Hade inne en Mercedes på jobbet bubbla och l[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]