- mån 19 aug 2013, 22:35
#780324
Ok, det er en stund til vinteren kommer, men vi vet hva som venter oss. Og for oss med 2008-modell C30 (og sikkert mange andre Volvo-varianter fra samme platform) så betyr høst og vinter at vi må ta hensyn til dieselvarmeren når bilen skal brukes. Det er mange tråder på nettet som rapporterer soting og dårlige batterier som følge av småkjøring med aktiv dieselvarmer. Hovedproblemet slik jeg ser det er at varmeren ikke kan slåes av, men kun kontrolleres av bilens elektronikk basert på utetemperatur. Når varmeren først starter må den kjøres varm dersom soting skal unngås.
Mitt spørsmål til dere på forumet er om noen har implementert av/på-bryter på varmeren i Volvo fra samme platform. Jeg vet at man i Ford Focus MkI kunne lure bilen til å tro at ute temp var høyere enn varmerens innslagstemp ved å legge inn en bryter på temp-sensor signalet. Kan liknende triks benyttes på Volvo?
Kan noen legge ut en beskrivelse på hvordan dette kan gjøres? Fortrinnsvis på en slik måte at man slipper å fylle bilen med feilkoder?
Mitt spørsmål til dere på forumet er om noen har implementert av/på-bryter på varmeren i Volvo fra samme platform. Jeg vet at man i Ford Focus MkI kunne lure bilen til å tro at ute temp var høyere enn varmerens innslagstemp ved å legge inn en bryter på temp-sensor signalet. Kan liknende triks benyttes på Volvo?
Kan noen legge ut en beskrivelse på hvordan dette kan gjøres? Fortrinnsvis på en slik måte at man slipper å fylle bilen med feilkoder?