NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pson99
Hej allesammans! :)

Har precis bytt min C30 2.0D -07 mot en nyare D2 R-Design 12.
Ganska stor skillnad på alla sätt och vis, men en liten detalj som
sticker ut åt det negativa hållet tyvärr.

Har upptäckt att det ganska ofta "klonkar" när jag växlar. Inte alltid
känns det som, men oftast. Inget jättehögt ljud men tillräckligt för att
man ska notera det inifrån bilen. Ljudet finns där både mellan växel
1-2, 3, 3-4 osv. Ljudet kan även uppstå när man ligger på exempelvis
tomgångskörning på 2:an och snabbt trycker på gasen utan att koppla.

Känns som det helt enkelt uppstår när bilen börjar "driva" igen efter
tomgångskörning på växel eller vid växling i hastighet när man kopplar.

Jag tycker ju inte detta känns helt normalt på en så pass ny bil (2300 mil)
och jag har garanti ifrån handlaren.

Någon annan med D2-motorn och manuell 6-växlad låda som också har dessa
små klonkningar i transmissionen? Det var inte så på min förra C30 2.0D och
inte på någon annan bil jag kört heller vad jag kan minnas.

Tack på förhand!

Mvh. Pierre
Användarvisningsbild
av mobe
Som sagt bara åka in till Volvo och påpeka så ska dem byta drivaxlar på garantin. Eftersom Volvo vet om detta.
av Pson99
Hej igen!

Så jag är inte ensam alltså... tack för alla svar! :)

Ska kolla med Volvo på onsdag. Någon som vet hur lång garantitiden är på drivaxlarna? Vore ju
kalas om man slapp blanda in handlaren i detta utan att Volvo tog det centralt.

Mvh. Pierre
Användarvisningsbild
av mobe
Pson99 skrev:Hej igen!

Så jag är inte ensam alltså... tack för alla svar! :)

Ska kolla med Volvo på onsdag. Någon som vet hur lång garantitiden är på drivaxlarna? Vore ju
kalas om man slapp blanda in handlaren i detta utan att Volvo tog det centralt.

Mvh. Pierre
2 års nybilsgaranti och 3 års reklamationsrätt. Du skall alltid i första hand vända dig till det företag som sålt bilen när det handlar om en reklamation.
Sen om det inte är en volvohandlare så vet jag inte om dem får göra garantiärenden.
av Pson99
Hej!

Jag har haft bilen inne en omgång nu, och det konstaterades bland annat att delar av avgassystemet satt löst (någon hade kört emot någonting) och därför bytte man detta. Dock är ljudet fortfarande kvar, men inte i lika stor utsträckning faktiskt. Man nämnde också att det "alltid finns ett visst" glapp/spel i drivlinan på en bil och att detta kan vara normalt. Min bestämda åsikt är dock att det inte ska vara några som helst klonk eller oljud vid växling på en bil - min tidigare C30 hade exempelvis inte detta fenomen och inte familjens gamla Golf III -93 heller för den delen.

Det är precis som att det blir ett "dubbelklonk" när jag växlar, precis när jag trycker ner kopplingen och lägger ur växeln, och ett "returklonk" precis samtidigt när jag petat i växeln och släpper upp kopplingen för att bilen ska driva igen. Nu ska jag in igen med bilen när den är "varmkörd" för en åktur med serviceteknikern, för det är nämligen då som det hörs som mest. Kan en glapp drivaxel föra mer oljud när den blir varmkörd så att säga?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Pierre
Användarvisningsbild
av Perra83
Drivaxel kanske... Något i kopplingen kanske?

Kanske kan någon köra bilen och du går eller cyklar bredvid och försöka höra ljudet om det kommer från hjulet eller längre in.
av Pson99
Har nu varit ute och tagit en ordentlig åktur med en servicetekniker och vi fick fram det klonkande ljudet utan problem. Enligt honom så är det "någonting som släpar efter" mellan motor och växellåda som gör att klonket hörs precis efter att man växlat, han pratade om någon liten detalj som "flexar" i drivlinan och som kan framkalla det här ljudet. Så vitt som jag förstod det ska det vara konstruerat så...

Han trodde inte att det var drivaxlarna eller exempelvis något motorfäste, men sa samtidigt att man haft några bilar inne med just drivaxlarna när jag frågade.

I min värld låter det helt galet att man med "flit" konstruerar en drivlina som ska föra metalliska klonk ifrån sig. :twisted:

Spontant känns det som att det kanske förekommer på vissa exemplar, men långt ifrån alla och att man därför blundar för problemet genom att kalla det en egenskap för de drabbade ägarna... finns ju inte en chans att alla C30,S40 och V50 med D2-lådan skulle ha detta missljud och att Volvo skulle komma undan med det.

Var även inne och pratade med en fristående Volvo-verkstad som jag anlitade tidigare då jag ägde en S40 2.0 -97 och jag hann knappt berätta om mina funderingar innan jag blev avbruten med orden "jag vet precis vad du talar om"...

Läste på något engelskt forum häromdagen, och där fick jag bekräftat att några andra fått till svar från deras återförsäljare i Storbritannien att det finns någon form av problematik med missljud från själva växellådan som inte går att åtgärda. Samtidigt nämndes även drivaxlarna på sina ställen och det verkar som man lätt kan blanda ihop dessa två missljud med varandra. Så det verkar inte bättre än att man drabbats av denna växellådas egenskaper gällande klonkande växlingar. :(

Ni andra med klonk; Har ni levt rövare hos Volvo angående detta ljud och fått det utrett med samma svar som jag (produktegenskap) eller lever ni helt enkelt med bara med det?

Vad har D3:an för växellåda etc.? Man är bra sugen på att bara åka in och byta in bilen mot en med klonkfri drivlina...
Verkar som att man kan finna en D3 för ungefär samma pengar som min nuvarande D2 är värd.

Med vänlig hälsning. Pierre
Användarvisningsbild
av mobe
Pson99 skrev:Har nu varit ute och tagit en ordentlig åktur med en servicetekniker och vi fick fram det klonkande ljudet utan problem. Enligt honom så är det "någonting som släpar efter" mellan motor och växellåda som gör att klonket hörs precis efter att man växlat, han pratade om någon liten detalj som "flexar" i drivlinan och som kan framkalla det här ljudet. Så vitt som jag förstod det ska det vara konstruerat så...

Han trodde inte att det var drivaxlarna eller exempelvis något motorfäste, men sa samtidigt att man haft några bilar inne med just drivaxlarna när jag frågade.

I min värld låter det helt galet att man med "flit" konstruerar en drivlina som ska föra metalliska klonk ifrån sig. :twisted:

Spontant känns det som att det kanske förekommer på vissa exemplar, men långt ifrån alla och att man därför blundar för problemet genom att kalla det en egenskap för de drabbade ägarna... finns ju inte en chans att alla C30,S40 och V50 med D2-lådan skulle ha detta missljud och att Volvo skulle komma undan med det.

Var även inne och pratade med en fristående Volvo-verkstad som jag anlitade tidigare då jag ägde en S40 2.0 -97 och jag hann knappt berätta om mina funderingar innan jag blev avbruten med orden "jag vet precis vad du talar om"...

Läste på något engelskt forum häromdagen, och där fick jag bekräftat att några andra fått till svar från deras återförsäljare i Storbritannien att det finns någon form av problematik med missljud från själva växellådan som inte går att åtgärda. Samtidigt nämndes även drivaxlarna på sina ställen och det verkar som man lätt kan blanda ihop dessa två missljud med varandra. Så det verkar inte bättre än att man drabbats av denna växellådas egenskaper gällande klonkande växlingar. :(

Ni andra med klonk; Har ni levt rövare hos Volvo angående detta ljud och fått det utrett med samma svar som jag (produktegenskap) eller lever ni helt enkelt med bara med det?

Vad har D3:an för växellåda etc.? Man är bra sugen på att bara åka in och byta in bilen mot en med klonkfri drivlina...
Verkar som att man kan finna en D3 för ungefär samma pengar som min nuvarande D2 är värd.

Med vänlig hälsning. Pierre
Vet inte om du läst mina inlägg i de 2 trådar jag klistrat in tidigare i denna tråd. Men där
beskriver jag hur jag gjorde angående detta på min V50.

Jag kan dock inte se det på något annat sätt än att Volvo har gjort en totalmiss i konstruktionen.
Så att det blivit för dyrt att åtgärda felet på majoriteten av bilarna att man istället valt att kalla
det produktegenskap. Allt lär grunda sig i som allt för vanligt idag att man vill ha så låg tillverkningskostanad
som möjligt. När det finns både billigare och sämre bilar som EJ har detta fenomen tycker jag det är urkasst
av en biltillverkare som Volvo att tillverka en bil med detta fel.

Jag stod inte ut med denna eviga klonkande så jag, som du utryckte det levde rövare. Fick också min vilja
igenom efter 6mån av kamp i både tal och skrift. De tog tillbaka bilen med borträknande av att jag utnyttjat
bilen. Hade jag inte fått ett sådant super bra erbjudande på en V40 hade jag aldrig köpt en Volvo igen.

Ang. låda på D3 har jag för mig att det sitter en getrag låda i, men i D2 en fordlåda.

Jag skulle om jag vore dig KRÄVA att dem byter drivaxlar på garantin. Det blev avsevärt mycket bättre min
efter det dock ej inom min tolerans.

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu. ([…]