NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min V50 T5 AWD -06 går in i "motorfunktion nedsatt" -läge när jag belastar den ibland.
Har jag tex släp efter bilen och ligger i 80km/h på cruisen och ökar till 90km/h så har jag laddtryck upp till runt 2200rpm sen kan den släppa laddet helt och det kommer upp "motorfunktion nedsatt" på displayen. Bilen blir orkeslös och svarar då inte heller på gas överhuvudtaget och när den kommer ner till tomgång så gungar varvet fram och tillbaka, tills dess att jag startar om bilen. Då går den som vanligt igen förutom att "motorfunktion nedsatt" står kvar i displayen.

Var in hos Volvo för att läsa av felkoder och det fanns en bunt med koder men det blev något fel när vi skulle skriva ut dessa så jag hann aldrig läsa dem ordentligt innan de raderades.
Men det fanns någon kod om att Wastegate ventilen kunde ha fastnat eller tjärvat på något vis.

Tycker också att den kan ladda väldigt konstigt ibland. Det finns ett fruktansvärt fint ladd på lägre varv, bilen drar iväg med bra kraft. Tills dess att man kommer upp i runt 2200-2500rpm, då dumpar den laddtrycket helt och hållet med ett kvittrande dumljud som följd, trotts att jag håller kvar gas. Och bilen känns då som en svag sugbil tills jag petar i nästa växel, varvet sjunkit och uppvarvningen "börjar om".
Men ibland så lättar den på laddtrycker mer mjukt och normalt när varven ökar så som jag är van att en std turbobil ska göra.

Kan det vara något med Wastegate ventilen som tjärvar på något sätt?
Jag kunde med handkraft dra ut stången från WGn, men det var ju ett vist motstånd som fjädrade tillbaka också. Men ska man kunna rubba WG stången överhuvudtaget med handkraft?

Eller kan det vara något helt annat som är felet?

Är det föresten också någon som vet om det finns något gratis eller köpes program för att kolla felkoder på volvo via laptop och kabel?
Till min Audi har jag Vagcom i datorn med en "pirat" kabel som funkar underbart vid felsökning.
Senast redigerad av 1 VolvoV50norr, redigerad totalt 0 gånger.
Felet var Magnetventilen.

Den hade tjärvat fast i halvöppet läge.
Så bilen laddade på som tusan tills dess att fjädern till WGn inte längre orkade hålla emot och då dumpade ut allt laddtryck. Vilket gav symtomet på kraftigt ladd och dumpljud.

I med en ny magnetventil och bilen går bra igen.
Läste att ventilen lättast byts ut underifrån bilen, men ändå lättare är det att plocka bort höger framhjul och arbeta från hjulhuset, då ser man ventilen och dess slangar klart och tydligt och ryms att jobba med båda händerna. Tar 5min att byta.
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]