NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av charlottasoder
Hej!
Är på väg att byta bil, men är inte riktigt säker på om jag ska eller inte. Har nu en gammal v40 från 1996. Vevar till rutorna och ingen ac. Men den har börjat gå lite ryckigt och avgassystemet läcker, lacken ser bedrövlig ut.. Annars e jag faktiskt nöjd med min gamla pärla. Men såg igår en riktigt fin V50 1,6D drive kinetic -10.
Men finns det mycket problem med v50 bilarna? Jag e ju inställd på att ju mer finesser man har på en bil ju mer kan gå sönder. Men ändå hade de vart skönt att skaffa en nyare bil som man slipper repa å ha sig med hela tiden.

Så vad hade ni gjort?

Är det mycket problem med v50?
av Gourmand
Utmärkta bilar i sin klass. De är snåla, tystgående och billiga att äga. Undvik dock de stora auktoriserade Volvoverkstäderna, för då blir det dyrt och likaledes oftast dåligt. Eolysvätska (dieseladditiv) behöver fyllas på var 6000:e mil (ungefär), partikelfiltret rengörs professionellt, eller bytes vid behov och köps då lämpligen på den öppna reservdelsmarkanden. I övrigt sedvanligt underhåll, typ olja och filter etc. Finns gott om bilar, så välj och vraka med omsorg, låt gärna en bra verkstad gå igenom bilen innan köp, om du själv är osäker eller saknar kunskap och betala inte för mycket !
av charlottasoder
Tack för snabbt svar!
Ja det låter ju bra. Eolysvätska e nåt nytt för mig? Varför har man det? Klarar den sig inte utan det? Vad är för dyrt för en -10 årsmodell som gått 9000 mil?
av dongan
Eolysvätska är till för att partiklarna i avgaserna ska kunna förbrännas i partikelfiltret. Denna vätska fylls på var 6000:e mil och detta måste göras.
Har själv en V50 drive -09 momentum som ju har mer utrustning än kinetic.
Enda problem vi haft är en egr ventil som Volvo bytte gratis och en sprucken klädsel i förarstolen.
Väldigt nöjda med vår V50 som nu gått 12000mil.
Kollade på bilpriser.se och där ligger en sådan V50 som du tittat på 127 hos handlare, privat 106-116.
Där har du lite riktpris.
Användarvisningsbild
av grillchips
Ja, läs runt här lite på forumet vet jag. Det är många trådar där folk beklagar sig över V50 men många av oss som är här på "heltid" är toknöjda. Som med allt annat så är det de negativa som oftast gör sig hörda medan de nöjda inte säger något. :)
Gott om information finns iallafall kring i stort sett alla motoralternativ till V50.
Jag var faktiskt själv iväg förra helgen med en vän som hade en äldre bil som på drygt ett år kostat 40.000kr i reparationer, så nu var han sugen på något nytt. Nu var vi förvisso iväg och kikade på nya Ford Fiesta men det hör inte hit. ;)

Lycka till!
Användarvisningsbild
av Micce1980
Du kommer säkert att bli nöjd. Bytte från en S40 -00 Blackline till en V50 -06, dock Kinetik men det är åtgärdat nu, V50 är dock bättre efter -08. Komforten är verkligen som natt och dag. Jag valde en 1,8 bensin, ej F. Kolla alla servicekostnader och så vidare om det lönar sig med en diesel för dig. Själv älskar jag dieselmotorerna men denna gången blev det inte så beroende på kalkyler och utbud under våren.
Användarvisningsbild
av Lazy
Har ägt både V40 o V50 och måste säga att V50 är en av dom bästa bilar jag haft, hade den i 3år utan några problem. :D
av charlottasoder
Ja jag ska läsa lite här på forumet. Men av vad ni skriver så verkar det ju vara en bra bil :-D tack än en gång för alla svaren! :-D
av kvillebäck
Om bilen är bra eller dålig handlar bara om vilka förväntningar du hade före köpet. :D Det blir i alla fall några steg bättre än den nuvarande pärlan.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)