NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VonArnim
Hej

För ca 2 månader sedan lät jag Lars Persson (dragkulan.se) installera en dragkrok på min v50 d2 12. Efter ca en dryg månad började backsensorn strula, ibland fungerar den, ibland piper det fastän det är helt fritt bakom bilen.
Jag har lämnat in bilen till Volvo och de har försökt avhjälpa problemet men än så länge utan att lyckas.

Kan det vara så att elsatsen till dragkroken får backsensorn att balla ur? Hoppas det finns någon kunnig där ute.

Med vänlig hälsning
Anders
Användarvisningsbild
av SvenB
Vad har de installerat för styrbox till dragkroken. Är det orginal eller något annat? Tydligen, enligt denna tråd, brukar inte Lars montera orginal styrbox. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 44#p742844. Orginalstyrboxen ser ju till att backsensorn kopplas ifrån när du ansluter kabeln från släpet. Du är tydligen, enligt bifogade tråd, inte den enda som fått problem med backsensorn då orginalboxen inte monterats.
Den som har haft problem som du länkar till är faktiskt jag det med. Har varit i kontakt med Lars idag och han verkar villig att försöka lösa problemet.
Att backsensorn inte stänger av sig när man har släp är något jag kan leva med, dock måste den fungera i vanliga fall.
Kan man montera en original elsats till en westfaliakrok och ändå kunna dölja den?
Användarvisningsbild
av SvenB
Men det var två stycken till, förutom dig. Jag tror nog att det går att montera orginal styrbox och kablade till vilken dragkrok som helst.
Det visade sig vara två sensorer som var trasiga. Det gick på garantin och hade således inget med dragkroken att göra.
av MatsO
Klart det går att montera Volvos styrbox oavsett krok. Styrboxen har ju inget med järnet att göra utan det är bara en smartare kopplingsbox som man sen tar ut kaben till eluttaget ur.
Största bonusen är att den ser till att tysta backvarnaren när släpet är inkopplat

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]