NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Okej, jag blir galen! Jag vill få loss fronten på min V50 för att kunna ta loss den nedre läppen då jag ska byta ut den. Att byta den på plats verkade lättare sagt än gjort då clipsen/hakarna som håller i resterande front är stenhårda och svåra att böja på. Därför tänkte jag plocka loss hela fronten och ta det den vägen istället.
Försökte igår och gjorde följande:
lossat på torxen under bilen som håller läppen, lossat torxen i hjulhusen (de som sitter framåt räcker väl?), plockat loss lyktorna, lossat på torxen under huven, lossat på plastplupparna under huven, tryckt undan hakarna i lykthuset.

Vad har jag glömt? Den hoppar loss lite upptill men verkar sitta hårdare i skärmarna.
Googlat mig grå och enligt många ska det vara sååå enkelt men jag lyckas bannemej inte.
av Busken
Har för mig att man drar ut sidorna framför framhjulen så de är helt lösa, glöm inte ta lös plastbitarna över lyktspolarna.
sen är det bara kablar till dimljus och avståndsmätarna fram om det finns såna.
Användarvisningsbild
av grillchips
Ah, plastbitarna till lyktspolarna har jag inte pillat loss! Enkelt?
Dimljusen är bortplockade.

Ja det ser ju ut som att sidorna är inskjutna i framskärmarna och jag försökte dra så mycket jag kunde/vågade men de satt ganska fast..
av Busken
Var lite trögt att dra ut spolarmunstyckena sen är det rätt uppenbart hur de sitter, en liten klämma.
5st torx i varje hjulhus sen bara dra utåt och sedan frammåt.
Användarvisningsbild
av grillchips
Okej, så man bänder/lyfter försiktigt upp spolarlocket alltså?
Nu gäller det att samla på sig all info så man kan göra ett LYCKAT försök imorgon, riktigt drygt att stå utomhus i knappa plusgrader och skruva för att sedan inte lyckas.. :)
Användarvisningsbild
av grillchips
AH! När jag nu googlade på att ta loss spolarlocken så fann jag denna, som även visar hur hela fronten demonteras:
http://accessories.volvocars.com/Access ... -1/NOTHING

Jag som tittat så mycket där utan framgång.
Hoppas på uppehåll och gärna lite sol imorrn då!
Tack för hjälpen Busken!
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]