- ons 09 maj 2012, 10:56
Hej,
Jag har en Volvo V50 2006 2.4 bensin 5-växlad manuell. Motorn heter B5244S5. Totala oljevolymen är 5.8 liter enligt instruktionsboken. Bilen har gått 5700 mil.
Jag har aldrig tidigare haft några problem med motorn.
Förra sommaren så tändes plötsligt varningslampan för oljenivån i motorn. Jag var tvungen att hälla i 3 liter olja för att få upp nivån nära MAX på oljestickan.
Sedan dess har jag hållit koll på oljenivån och ser nu att motorn konsumerar ungefär 2.5 liter olja per år.
Nu när jag kollar kylarvätskenivån så ligger den nära MIN, men jag vet inte vad nivån var tidigare. Jag har fyllt på den med några extra decilitrar, och ska hålla koll på även den nivån i framtiden.
Jag besiktigade bilen förra sommaren utan anmärkning på avgaserna.
Mina symptomer på motorn är sammanfattningsvis:
Vart tar oljan vägen?
Vad bör jag göra, och vad kan det tänkas kosta?
Patrik
Jag har en Volvo V50 2006 2.4 bensin 5-växlad manuell. Motorn heter B5244S5. Totala oljevolymen är 5.8 liter enligt instruktionsboken. Bilen har gått 5700 mil.
Jag har aldrig tidigare haft några problem med motorn.
Förra sommaren så tändes plötsligt varningslampan för oljenivån i motorn. Jag var tvungen att hälla i 3 liter olja för att få upp nivån nära MAX på oljestickan.
Sedan dess har jag hållit koll på oljenivån och ser nu att motorn konsumerar ungefär 2.5 liter olja per år.
Nu när jag kollar kylarvätskenivån så ligger den nära MIN, men jag vet inte vad nivån var tidigare. Jag har fyllt på den med några extra decilitrar, och ska hålla koll på även den nivån i framtiden.
Jag besiktigade bilen förra sommaren utan anmärkning på avgaserna.
Mina symptomer på motorn är sammanfattningsvis:
- * Konsumerar 2.5 liter olja per år.
* Avgaserna är osynliga.
* Bensinförbrukningen tycker jag inte har ändrats.
* Motor känns normal då jag kör.
* Senaste tiden har jag sett en ljusgul gegga nere på oljestickan då jag kollar oljenivån. Ungefär lika stor geggklump som en ärta.
* Färgen på kylarvätskan är gulaktig.
* Kylarvätskan luktar svagt av glykol, inget annat.
* Inga oljefläckar på marken under bilen, och inga tecken på olja i motorutrymmet.
Vart tar oljan vägen?
Vad bör jag göra, och vad kan det tänkas kosta?
Patrik