NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jockemejsel
Fast enligt bränslekonsumtions normen eu combined som man utgår från då bränsleförbrukning uppges av biltillverkare så har de ju kört bilarna i bromsbänk med optimala förhållande. Kan ju vara lite svårt för gemene man att köra så i vardagen....
Användarvisningsbild
av mobe
Hade valt 1,6D (dock ej D2) men tänk på att du har kostnad för partikelfilter vet dock inte vid vilket milantal. Sen att dieseln drar lite mer på vintern tack vare värmaren.
Senast redigerad av 1 mobe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av mobe
Knight8806 skrev:Det korta varvregistret hos en diesel bör egentligen inte göra någon skillnad i någons vardagliga körning, OM man kör miljömedvetet och enligt de regler/rutiner som trafikskolor förespråkar.

Man varvar högst till 3000 v/min om man vill köra miljövänligt oavsett motor eller drivmedel. Allt över det är bara en effekt av en onödigt tung högerfot.
Du varvar inte upp en diesel till 3000 om du skall köra miljövänligt, man växlar strax under 2000 och ju större motor växlas det vid ännu lägre varvtal.
Användarvisningsbild
av Knight8806
Du varvar inte upp en diesel till 3000 om du skall köra miljövänligt, man växlar strax under 2000 och ju större motor växlas det vid ännu lägre varvtal.
Ett sätt att tillämpa en ekonomisk körstil är att få motorn varm så snart som möjligt. Eftersom bilens utsläpp är betydligt högre när motorn och katalysatorn är kalla kan det ibland vara skäligt att varva till högst 3000 v/min för att uppnå rätt arbetstemperatur. Det betyder inte att man ska göra det hela tiden.
Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!

Även om fläktmotorn fungerar brukar grun[…]

Jag kan höra på nyheterna precis lika b[…]