NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stylla
Hej
Har en framhjulsdriven V50 T5 -06 som vibrerar vid acceleration. Det uppstår vad gaspådrag från ca 50-60 km/h och uppåt, på växel 3-6. Det vibrerar inte vid uppstart eller vid låga hastigheter under ca 50.
Har sökt runt på forumet där det spekulerats om att det kan vara drivaxlarna. Men eftersom jag förmodligen har fel hjulinställning funderar jag på om det kan vara det som är problemet? Det dånar nämligen om hjulen mellan ungefär 90-110 km/h, och det borde väl bero på fel hjulinställning? Jag märkte av det först när jag satte på sommardäcken, (körde dubbat i vinter) men det konstiga är att sommardäcken låter mycket mer än vinterdäcken, trots dubbar. Kan tillägga att sommardäcken inte är av kändaste märke (något skit bilhandlaren satte på när jag köpte bilen)

Kan vibrationerna bero på:

1. Dåliga däck? (kände inte av vibrationer med vinterdäck, körde dock mer försiktigt och kanske aldrig gasade tillräckligt för att det skulle uppstå)

2. Fel hjulinställning (tycker den allmänt går lite ostadigt). Och vad jag förstått ska framhjulen på en framhjulsdriven bil peta utåt (toe out?), för att dra sig raka vid acceleration. Jag tänker att om dom är raka från början petar dom innåt vid acceleration och därmed kraffsar framhjulen snett frammåt och liksom plogar framåt, vilket gör att den vibrerar? Kanske?

3. Drivaxlar och motorkuddar som behöver bytas (hoppas inte)

Kan tillägga att bilen gått ca 12000 mil, och körd relativt lugnt, mest pendlat.
av KenZoo
DU har en drabbad årsmodell av drivaxel problemen,,,

har du monterat däcken rätt? att dom rullar åt rätt håll,? kan va så enkelt..
av KenZoo
borde inte volvo ta det på goodwill?? man tycker att drivaxlar ska hålla mer än 12k mil ....
Hur akut det är vet jag inte,,, är du säker på att det är drivaxlarna då?
av stylla
Nej, säker är jag inte. Men när jag satte på sommardäcken märkte jag att det var lite oljekladd vid höger fram.
Men det kan ju som jag skrivit tidigare kanske bero på däcken. Jag får på nya om några dagar, får se om det fortfarande låter då.

Om dom inte tar det på goodwill, är det något som kan betalas av maskingarantin via volvia (givetvis med en fet självrisk)? Köpte bilen på volvo för 14 mån sen.
Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Snyggt jobbat, kul att se!