NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Hej på er.

Jag har under en tid haft ett konstigt ljud från motorrummet. På vänster sida när man står framför bilen.
Ett väldigt ljust ljud, gnisslar och lite rasslande. Ljudet kommer bara när bilen/motorn är helt kall, dvs stått över natten. Ljudet är tex inte så starkt när den bara stått i 9 timmar. Så det är svårt att åka förbi verkstaden och be dem lyssna.
Så några minuter efter bilen eller komponenten blivit varm så försvinner ljudet eller iaf minskar såpass mycket att det är svårt att urskilja det.

Har inte så mycket koll på bilmodellen men är lite orolig att det kan vara generatorn som låter på nått sätt.

Någon som vågar gissa på något eller komma med tips på hur jag kan försöka lokalisera ljudet?
av dieselputte
Jag fick problem med min generator tidigt i januari i år (fick byta generator )och tjutet som jag hade var oberoende av motorns temperatur. Gnisslande/rasslande ljud har jag upplevt under höst/vår vid stora temp skillnader mellan natt och dag. Det bildas nog en hel del kondens som sätter sig på rem / spännrulle och som orsakar oljud vid start. I mitt fall har detta oljud försvunnit inom 30 sekunder från start.

Jag tror inte oljudet du hör är något större problem. (Jag har 2.0D -06)
av timebandit
Försökte lyssna idag. Öppnade huven och startade bilen. Om man står framför bilen så var ljudet något starkare uppe till vänster om motorn men ljudet fanns under hela remmens väg typ.
Antingen är det som du säger, att det kan vara yttre påverkan som påverkar att detta ljudet kommer såsom kondens osv. Ljudet försvinner ganska snabbt, var nästan borta när bilen kom ut ur garaget. Kan också vara så att remmen börjar bli sliten/uttöjd men får kolla upp när den skall bytas.

Börjar också tro som du att det troligen inte är någon större fara.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]