NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Pengarna kan jag få fram men vill bara känna att det verkligen skall vara motiverat.

Maskinskadeförsäkringen kan jag nog glömma? Bilen rullat 18.000mil nu :)

Ja, det är ju inte säkert att det bara är själva enheten som är dålig. Men det är där man får börja iaf.

Köper nog en bättre begagnad och får den gamle renoverad i framtiden. Delarna är inte så dyra om man byter det själv, har även fått dokument på hur allt sitter osv.
Med tanke på var du bor så är inte värmaren livsviktig som för oss i norra sverige. Jobbar med detta och oftast så lönar det sig att ta en komplett ny. Bättre begagnade kan ju haverera när som helst, värmare är tyvärr den svaga punkten i bilen. Volvo har ännu eber i v50, v50 och ford är ju samma sak. Är rätt trångt att byta kan tipsa om att släppa ner motorn lite grann alternativt bara dra fram motorn.
Det är sant, brukar inte så där jättekallt. Vi hade väl kanske -17 som mest här denna vintern.
Frågan är vad det är i värmaren som havererar, verkar som ett ganska vanligt problem. Om jag skall gå på min inre känsla så blir det nog en bättre begagnad än en helt ny. Då får jag ett roligt projekt i något år att försöka helrenovera den gamla värmaren. Tror inte det är värt att köpa en helt ny för våran del.

Ja det stämmer, det är riktigt tajt men har redan all info om hur jag skall byta. Släpper på ena motorfästet och putter fram motorn lite.
timebandit skrev:Pengarna kan jag få fram men vill bara känna att det verkligen skall vara motiverat.

Maskinskadeförsäkringen kan jag nog glömma? Bilen rullat 18.000mil nu :)

Ja, det är ju inte säkert att det bara är själva enheten som är dålig. Men det är där man får börja iaf.

Köper nog en bättre begagnad och får den gamle renoverad i framtiden. Delarna är inte så dyra om man byter det själv, har även fått dokument på hur allt sitter osv.
Du köper en bättre begad och byter.

Bra.
Då var detta löst.
Ja, det diffar ca 3500.

Fick svar från Volvoskroten nu också och det kan bli problem med att hitta en beg. värmare. Dem skriver såhär:
"Dom dieselvärmarna är enormt bökiga att få att fungera begagnade Vi måste sälja en med samma nr som på din gamla för att den ska vara kompatibel "

Det känns ju inte direkt roligt. Undrar om det finns flera olika nummer på dessa värmarna även om dem kommer från andra V50s?
9500:- är sura pengar, visst, men man råkar ut för sura utgifter ibland. Jag har haft helt onödiga reparationer för 11000:- under förra året, inkluderande ett elektronikfel för 6000:- där en krets för kanske 50:- pajat, men där man byter hela strålkastaren.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]