NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ebbelina
Jag har lite funderingar på att sikta in mig på en begagnad C70 cirka 07-09 när det snart är dags att byta bil.
Jag har en S40T 04 idag och vill ju inte gärna ha något som är tröttare. Har någon rekommendationer på vilken motor man ska välja?
C70 T5 Summum är ju lockande men är både dyrare att köpa, köra och försäkra. 140 hk är förmodligen alldeles för trött. Köpa privat eller hos handlare?
Jag har tänkt använda den som åretrunt-bil.
Något man ska se upp med? Något som brukar ställa till problem? :?:

Tacksam för alla åsikter och tankar från någon som äger eller har ägt en som kan vara till hjälp inför rundturen hos handlarna - och på nätet.
av DanielOsterberg
Det är en utmärkt bil som fungerar fint året runt, det dumma är väl att det kan vara besvärligt att ta sig in och ut ur baksätet men det är ju inte förarens problem. Ta en ordentlig provkörning lyssna efter ljud från tak eller resten av bilen, mycket handlar om takdelarnas passning för att slippa vindbrus och gnissel skrammel eller gnek men det går alltid att åtgärda. Kolla det inte läcker in vatten, vid a-stolpen märker du det bakom plastpanelerna runt vindrutan (det är enkelt att rycka loss dom och se om det finns tecken på fukt) isåfall är det oftast blött nere på golvet med. Det är viktigt att det inte läcker in i bagaget också då detta kan orsaka skador på hydraulpumpen till taket vilket inte är en billig reservdel. Se till att bilen har fått senaste mjukvaran då det fanns problem med att styrenhet för taket drog ur batteriet på några dagar bara. Det har varit några andra problem men om du kollar så dom flesta sakerna är åtgärdade så har du en jättebra bil. Det mesta är gemensamt med resterande P1 vagnar såsom C30/S40/V50 men t.ex allt till taket är ganska dyrt så lägg extra uppmärksamhet på detta. Testa att köra taket upp o ner ett par gånger (max 4 tills temp spärren slår in) då är det bara att vänta 30 min så går det bra igen.

Är det något så är det bara att fråga, har jobbat väldigt mycket med C70 taket i mina dagar.

Lycka till!
av Lövet
T5an är faktiskt inte så mycket dyrare att tanka och försäkra. Det är klart värt det, det är stor skillnad i ork mellan 140/170hk och T5.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]