NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

KKR skrev:
MattiasD skrev: Enligt standarden för sommar- resp vinterblanding av E85 behöver bränslebolagen inte tillföra mer bensin. I båda fallen är det minst 15% bensin. Men priset justeras förstås alltid upp den 1:e november precis som att det över en dag blev 25% bensin i E85.
Så säger inte bränslebolagen. Jag mailade till dom förra hösten om detta att de fyllde på cisternerna med vinterblandning över en natt. Svaret blev att de började köra ut E75 14 dagar innan 1:a november. Men de får inte betalt för E75 förrän 1:a november Lika på våren. De garanterar E75 till 1:a april men behöver inte ha E85 förrän 15 april, men måste sänka 1:a april.
Bensindelen tillåts vara 14-25% för sommarblanding och 14-30% för vinterblanding. Alltså är det fullt tillåtet att sälja sommarblanding året om till vinterpriset. Det är ju vad jag också märkt i och med att jag bröjat mäta bränslemixen. Mer info:

http://www.st1.se/st1/elements.nsf/file ... -02-08.pdf
Användarvisningsbild
av SvenB
RedRooster skrev: Blir nog ingen etanolbil nästa gång!
Om man resonerar så vet jag inte vad man skall ha för motor i bilen. Det är lite drastiskt att dömma ut ett bränsle bara för man haft startproblem en morgon. Det finns så mycket som kan spela in. Jag har under åren haft bilar som vägrat starta oavsett om det varit bensin eller dieselbilar. Däremot har aldrig någon etanolbil vägrat hittills. Och jag har aldrig tankat BF95. Om du känner dig osäker på bränslemixen, tanka i några liter BF95 när du tankar om du inte har tillgång till eluttag.
KKR skrev:
RedRooster skrev: Blir nog ingen etanolbil nästa gång!
Om man resonerar så vet jag inte vad man skall ha för motor i bilen. Det är lite drastiskt att dömma ut ett bränsle bara för man haft startproblem en morgon. Det finns så mycket som kan spela in. Jag har under åren haft bilar som vägrat starta oavsett om det varit bensin eller dieselbilar. Däremot har aldrig någon etanolbil vägrat hittills. Och jag har aldrig tankat BF95. Om du känner dig osäker på bränslemixen, tanka i några liter BF95 när du tankar om du inte har tillgång till eluttag.
Jag bor i Sverige och vill ha en bil som fungerar med så lite krångel som möjligt. Kan den dessutom vara miljövänlig så är det ett stor plus.
Tanka E85 och riskera att bilen inte startar eller tanka bensin i en bil som har hög bensinförbrukning känns inte som en win-win.

Nu fungerar bilen bra iaf och startar på morgonen, även när det var -20 förra veckan. :)
Användarvisningsbild
av ThomasT
RedRooster skrev:
KKR skrev:Om man resonerar så vet jag inte vad man skall ha för motor i bilen. Det är lite drastiskt att dömma ut ett bränsle bara för man haft startproblem en morgon. Det finns så mycket som kan spela in. Jag har under åren haft bilar som vägrat starta oavsett om det varit bensin eller dieselbilar. Däremot har aldrig någon etanolbil vägrat hittills. Och jag har aldrig tankat BF95. Om du känner dig osäker på bränslemixen, tanka i några liter BF95 när du tankar om du inte har tillgång till eluttag.
Jag bor i Sverige och vill ha en bil som fungerar med så lite krångel som möjligt. Kan den dessutom vara miljövänlig så är det ett stor plus.
Tanka E85 och riskera att bilen inte startar eller tanka bensin i en bil som har hög bensinförbrukning känns inte som en win-win.

Nu fungerar bilen bra iaf och startar på morgonen, även när det var -20 förra veckan. :)
Kan inte mer än hålla med... År 2012 vill jag inte ha en bil som kanske startar, kanske stannar ibland, kanske sätter igen sig för att man kör på en soppa framröstad av pop-politiker till en marknaden inte är redo...

De får gärna experimentera med nya bränslen, men personligen tänker jag inte ge mig på etanol igen förrän alla "barnsjukdomar" är borta.

.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är en avvägning var och en får göra. Eftersom jag har en bil som "gått som en klocka" i ur och skur sedan oktober -09 och bara tankats med E85 (E75), har jag inga betänkligheter. Dessutom går den billigt. Dessutom har jag i mitt tidigare jobb kört E85-bilar. Och det var/är definitivt inte mer problem med dom bilarna än det varit med andra bilar som drivits med andra bränslen (Bensin/Diesel/Gas).
Användarvisningsbild
av ThomasT
KKR skrev:Det är en avvägning var och en får göra. Eftersom jag har en bil som "gått som en klocka" i ur och skur sedan oktober -09 och bara tankats med E85 (E75), har jag inga betänkligheter. Dessutom går den billigt. Dessutom har jag i mitt tidigare jobb kört E85-bilar. Och det var/är definitivt inte mer problem med dom bilarna än det varit med andra bilar som drivits med andra bränslen (Bensin/Diesel/Gas).
Det är kul att din bil fungera fint, det är dock till klen tröst för oss med bilar som inte fungerar till 100% och som Volvo valt att ignorera.

.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej självklart inte. Men det jag ville säga var att jag tror inte att det är för att det är en FFV-bil som ni har problem, utan att problem finns på bilar oavsett vilket bränsle den drivs med.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]