- ons 08 feb 2012, 22:34
#616659
1. Vridmoment (kraft) X varvtal (tid) = effekt.
Mer troligt handlar det om en vridmomentsbegränsning efter ett visst varvtal....
Detta kan ev. förklara att man upplever en 140 hk som "klen/trött" efter 4500 rpm i jämföresle med en 170 hk....
Men, vad vet jag?
JE Jr skrev:Nja jag sa inte att det inte blir skillnad, utan att det inte skiöjer så mkt under ca 4500varv. Kika länken i mitt diagram t.ex. Skulle också gissa att för att få (den lilla) ökningen imoment under detta varv så optimerar man motorn för 98oktan, så kör du 95oktan så blir det troligen ingen skillnad...Du menar alltså att det på en 140 hk och 170 hk inte är någon skillnad om man tankar 95?
1. Vridmoment (kraft) X varvtal (tid) = effekt.
Mer troligt handlar det om en vridmomentsbegränsning efter ett visst varvtal....
Detta kan ev. förklara att man upplever en 140 hk som "klen/trött" efter 4500 rpm i jämföresle med en 170 hk....
Men, vad vet jag?