NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

timebandit skrev: Är insticksvärmare så dåliga?
Nej, de är riktigt bra. Det är Blockvärmare (Kontaktvärmare) som inte är speciellt efektiva.
Med tanke på den låga effekten på elektriska motorvärmare (bränslevärmare är nästan 10ggr starkare) är frågan hur mycket spill det blir. Vid minusgrader behöver den väl vara inkopplad åtminstone två timmar och rätt mycket värme kan läcka ut under den tiden, speciellt utomhus. Men även med ganska mycket svinn lär det bli billigare än med bränslevärmare om min grova huvudräkning stämmer. Man får rätt många timmar el för de 4-5 kr per morgon det kostar att värma en motor med bränsle i 30-40 min, fast i det senare fallet får man ju en varm kupé på köpet. Sedan kan man räkna på varmgarage också. Uppvärmningskostnaden i ett (någorlunda isolerat) garage jämfört med punkt-värmningen på bilen.
För min del handlar det inget om ekonomi eller elförbrukning.

Elen är inkluderad i garagehyran. Dessutom får jag INTE köra bränsledriven värmare i garaget pga avgaser osv osv. Så jag måste verkligen ha en elvärmare.

Dieselvärmaren använder jag ju självklart på jobbet där bilen står ute =)
Kollade runt idag, verkar som väldigt få säljer slangvärmare. Kanske för att insticksvärmare är bättre?

I alla fall, tänker du montera det själv och skall du ha elektrisk kupévärmare också? Kolla bara så uttagen i garaget klarar belastningen. Tänkte också installera motorvärmare i min, har också gemensamt öppet garage, men det är väldigt idiotiskt inkopplat. 3 garage (3 bilar) delar på EN EKK 3G1,5 kabel, 10A säkring då kabeln inte klarar mer än det...

Det är ca 2300W max för 3 garage och en motorvärmare + kupévärmare drar ca 400 + ca 1500W (för starkare modell) vilket blir 1900W, alltså måste de andra två dela på ynka 400W!! De använder inte motorvärmare, men jag vet ändå inte om jag vågar installera det. Vill inte betala och sen inte kunna använda det!
Något att tänka på när du ändå monterar in El-Värmare är att montera in en laddare samtidigt. Jag beställde El-Värmare kupé uttag och laddare inkopplat. Var Calix system de monterade in och då jag ibland har tillgång till elkontakt på jobbet men aldrig hemma (där kör jag dieselvärmaren) och att jag bara kör ca 2 mil till jobbet så räknar jag med att batteriet klarar sig under vintern trots ganska mycket användande av dieselvärmare och då o då kopplat in sig på elvärme o ladda upp batteriet ordentligt emellanåt.
Dogfight
ps. det är dock inte billigt men du får vad du betalar för ds.
CrossFireX skrev:Kollade runt idag, verkar som väldigt få säljer slangvärmare. Kanske för att insticksvärmare är bättre?

I alla fall, tänker du montera det själv och skall du ha elektrisk kupévärmare också? Kolla bara så uttagen i garaget klarar belastningen. Tänkte också installera motorvärmare i min, har också gemensamt öppet garage, men det är väldigt idiotiskt inkopplat. 3 garage (3 bilar) delar på EN EKK 3G1,5 kabel, 10A säkring tror jag det var, längesedan jag kollade.

Det är ca 2300W max för 3 garage och en motorvärmare + kupévärmare drar ca 400 + ca 1500W (för starkare modell) vilket blir 1900W, alltså måste de andra två dela på ynka 400W!! De använder inte motorvärmare, men jag vet ändå inte om jag vågar installera det. Vill inte betala och sen inte kunna använda det!

Fick svar från Calix och dem har aldrig provat montera slangvärmare till V50 och skriver att insticksvärmare fungerar bäst.

Tänker nog inte montera själv då jag är osäker på hur ta bort frostplugg osv. Men jag skall självklart ha elektrisk kupévärmare :)
Uttaget klarar lätt beslastningen, kört med elvärmare i våran gammal V70 innan vi bytte bil. Kör dessutom en kompressor ibland.
Vi har var sitt eluttag för varje bilplats, ganska lyxigt ändå.

Senast jag läste i någon tillbehövsbroschyr så kostar det på en V70 ca 5000:- monterat å klart, dock utan en kupévärmare men uttaget monteras iaf.
timebandit skrev:

Fick svar från Calix och dem har aldrig provat montera slangvärmare till V50 och skriver att insticksvärmare fungerar bäst.

Tänker nog inte montera själv då jag är osäker på hur ta bort frostplugg osv. Men jag skall självklart ha elektrisk kupévärmare :)
Uttaget klarar lätt beslastningen, kört med elvärmare i våran gammal V70 innan vi bytte bil. Kör dessutom en kompressor ibland.
Vi har var sitt eluttag för varje bilplats, ganska lyxigt ändå.

Senast jag läste i någon tillbehövsbroschyr så kostar det på en V70 ca 5000:- monterat å klart, dock utan en kupévärmare men uttaget monteras iaf.

Garagen har var sitt uttag men de uttagen är kopplade till samma kabel tyvärr.

När jag var intresserad av motorvärmare, mailade jag både Bilia och Mechanum. Jag var intresserad hur mycket det kostar att installera endast insticksvärmaren (värmarkropp) utan kabeldragning etc.. Bilia ville ha 1400 för jobbet, Mechanum ville ha 920 kr.
timebandit skrev: Fick svar från Calix och dem har aldrig provat montera slangvärmare till V50 och skriver att insticksvärmare fungerar bäst.
De verkar helt och hållet gå på motorkonstruktion. Lösningen blockvärmare, insticksvärmare eller slangvärmare beror helt på vilken motor det är och hur den sitter.
Dogfight skrev:Något att tänka på när du ändå monterar in El-Värmare är att montera in en laddare samtidigt.
Håller med till 100%. Då kan man köra hårt med dieselvämaren utan att vara orolig.
timebandit skrev: Elen är inkluderad i garagehyran.
Kanonläge. Bara fri el är ju värt massor med pengar.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?