NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejhopp, Reggade mig här nyss efter att ha läst mängder av trådar angående v50 mm i detta eminenta forum.

Jag är på g att köpa mig min första V50 och för att stilla mitt sinne skulle jag vilja veta lite tips/råd/åsikter angående köpet..
Kan tilläggas att bilen säljs privat och ej av handlare.

BIlen är som rubriken lyder en D5:a från 2008 med R-design paketet och har gått ca 6600 mil. Den är nyservad och nybesiktigad.
Är det några speciella saker man ska kolla extra efter på denna årsmodell/motor?
Jag har tittat på den (Dock i ett garage och ej i dagsljus) och den såg inte ut att ha några större skavanker. provkörde den gjorde jag också och fint gick den, men motor lät ju mer än vad tex T5 motor gör (tyckte ljudet påminde lite om en traktor men det kanske är för att jag aldrig kört en diesel förr.=) )

Jag ringde även volvo och frågade om saker man skulle se upp med.. Det enda dem sa var att navkapslarna ibland kan vara för hårt åtdragna vilket kunde bli en dyr historia. (hängde inte riktigt med på varför dock.. nån här som vet?)

En sak som gör att jag drar öronen åt mig lite är att bilen haft 5 ägare och nuvarande ägaren har bara haft bilen i en månad.
Har dock gjort ett utdrag från transportstyrelsen och 4:e ägaren var kvd i götet och 3:de vad ett uthyrnings företag i sthlm.

Bilen finns nära mig och har all den utrustning jag vill ha såsom drag, dieselvärmare, läderklädsel, HP stereo mm. Så det lutar åt ett köp.
Angående stereon dock, jag trodde usb var standard till HP stereon? bilen har dock aux vilket är viktigast för mig.

Mycket text, men hoppas lite råd och åsikter trillar in

Mvh
V50 5D -08 är inget dåligt köp, fin motor, räkna med något högre bränsleförbrukning, jag skulle ringa ägare nr 1 och 2 för att få en bakgrund till bilen historia. Kort ägande tid av bilen kan vara ett tecken på att bilen kan vara behäftad med fel.
-08 gjordes en facelift på V50 till det positivare.
Om det inte framkommer något suspekt fel eller annat skumt så är det inget dåligt köp, men du har inte redovisat vilket pris personen vill ha för bilen.
Fel som dessa bilar kan drabbas av är nog mer åt det elektiska hållet typ felkoder.

"Jag ringde även volvo och frågade om saker man skulle se upp med.. Det enda dem sa var att navkapslarna ibland kan vara för hårt åtdragna vilket kunde bli en dyr historia. (hängde inte riktigt med på varför dock.. nån här som vet?)"

Bilens hjul har bultar som skall dras åt om man drar dessa för hårt är lätt att skada gängerna, tips använd momentnyckel så eliminerar du denna faran. (Största risken är när du använder låsmuttrar.)

Är priset rätt så kan du göra ett riktig bra köp.
Tack för svaret!

Problemet är att jag inte får fram info om dem första två ägarna.. Bara nuvarande och dem två innan honom vilket är Kvarndammen och ML Rental i Sthlm. Enligt nuvarande ägare så verkar det som att ML Rental hyrt ut bilen till Stena.
Kvarndammen har jag ringt och dem vägrar lämna ut uppgifter om bilen.

Priset han begär är 155000:- vilket jag tycker verkar rimligt med tanke på r-design och låga mil.

Jag ska mötas upp med ägaren och kika på bilen igen imorgon. Så jag får se den nytvättad och i dagsljus.

Kvarndammen gör väl också genomgående tester av bilarna dem säljer, så jag tycker bilen inte borde vara behäftad med problem? (nuvarande ägaren köpte bilen av kvarndammen)

Kan tilläggas att jag frågat honom varför han säljer bilen, och han ska tydligen köpa lägenhet.
Han hade en annan bil också som han hade försökt sälja först, men det gick inte så han fick sälja denna istället.
Låter precis som den som var till salu på Netbil.se för ca 1 månad sedan med Summum-utrustning. Tänkte jag skulle bjudit på den men helt plötsligt hade ngn utnyttjat "köp nu" priset på just 155.000SEK.
Det såg ut som denna hade brun skinnklädsel vilket inte kan vara speciellt vanligt. Tror även det var brun instrumentbräda.
Kommer inte ihåg exakt kulör på karossen men den var mörk, kanske mörk grå.

Kanske inte är samma bil åven om det låter märkligt lika, men om priset i en auktion är ca 95.000 och man då köper den för 155.000 för att sedan sälja den en månad senare så låter det som det finns ngn dolt.

Har för mig att det var en mindre plåtskada på den också.

Som sagt kanske inte samma bil...
berrabus skrev:Låter precis som den som var till salu på Netbil.se för ca 1 månad sedan med Summum-utrustning. Tänkte jag skulle bjudit på den men helt plötsligt hade ngn utnyttjat "köp nu" priset på just 155.000SEK.
Det såg ut som denna hade brun skinnklädsel vilket inte kan vara speciellt vanligt. Tror även det var brun instrumentbräda.
Kommer inte ihåg exakt kulör på karossen men den var mörk, kanske mörk grå.

Kanske inte är samma bil åven om det låter märkligt lika, men om priset i en auktion är ca 95.000 och man då köper den för 155.000 för att sedan sälja den en månad senare så låter det som det finns ngn dolt.

Har för mig att det var en mindre plåtskada på den också.

Som sagt kanske inte samma bil...
Kan inte vara samma.. bilen jag kikat på ljusblå och förövrigt har jag inte uppgett hur den ser ut mer än att den har r-design paketet:)
Jag vet inte heller vad han kan ha gett för bilen.. men säkert mindre än han säljer den för.
Som med alla Volvo kan det vara lite si så där med ihopsättningen av inredningen. Lyssna efter gnek och gnissel. Märks inte om det är trasigt och dyrt att reparera. Jag förmodar att det är en manuell, vilket är bra. Du kan köra den riktigt snålt om du vill. Det är stor sannolikhet (inte riktigt alla 08:r) att du kan uppgradera med Polestar till 205HK och 450NM med bibehållande av alla eventuella maskinskadeförsäkringar.
Titta över bilen noga i bra ljus.
Ska lyssna efter gnissel imorgon då.
Och japp, Bilen är manuell=)

Detta finns på polestars hemsida:
V50 D5 FWD Manual 6-gear 2008 fr. VIN ...396179-

Vad är det för nr i slutet? Bilen tillverkades 2008-04 ifall det spelar någon roll
Har nu varit och kikat på bilen igen.

Den är riktigt skön att köra och inget gnissel eller andra missljud hörs.
Bilen är också tokfin i lacken, så det blir ett köp imorgon :D

Testade även så allt elektriskt fungerade, utom dieselvärmaren då. Den glömde jag kolla..

Ägaren sa en sak om diesel idag som gjorde mig lite nyfiken.
Han hade hört att man inte ska tanka diesel direkt efter att dieselpumpen fyllts på eftersom man får in en massa smuts tillsammans med dieselet, och att det sliter ut bränslefiltret? nån som kan bekräfta?
Swopop skrev:Har nu varit och kikat på bilen igen.
Ägaren sa en sak om diesel idag som gjorde mig lite nyfiken.
Han hade hört att man inte ska tanka diesel direkt efter att dieselpumpen fyllts på eftersom man får in en massa smuts tillsammans med dieselet, och att det sliter ut bränslefiltret? nån som kan bekräfta?
:shock:
Jag har kört dieselbil bara 4 år har aldrig hört något om det du nämner.
Sliter ut bränsle filtret, snarare är det väl att det skulle bli igensatt av smuts, men det är därför det finns för att inte skada spridarna.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?