NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Knight8806 skrev:För ca två år sedan då jag också letade efter dieselalternativ fanns det nästan enbart 1.8F hos handlaren. Säljaren menade att Volvo inte kommer att satsa på dessa Flexifuel-varianter då majoriteten av ägarna tankar bensin och ändå utnyttjar miljöbilspremien.
Och se så fel den försäljaren hade. Flexifuel finns ju fortfarande och dessutom i en ny variant (T4F). Och om det är så att majoriteten tankar bensin i sina flexifuel, så är dessa personer inga matematiska snillen.
Användarvisningsbild
av Knight8806
Och se så fel den försäljaren hade. Flexifuel finns ju fortfarande och dessutom i en ny variant (T4F). Och om det är så att majoriteten tankar bensin i sina flexifuel, så är dessa personer inga matematiska snillen.
KKR - Det är uppenbart att du föredrar Flexifuel över allt annat. Du behöver inte försvara den efter varje inlägg jag gör. Det jag eller rättare sagt säljaren syftade på var 1.8 liters motorn (Flexifuel).
av MickeTT
Jag äger själv privat en V50 1.6D Drive 2010 med en "gamla" motorn men kör i jobbet en V50 D2 2011 och har haft ett antal V50 1,8F som hyrbilar både långa och korta perioder. Kör runt 4.000mil/år med 1,6D, 2000mil/år med D2 och kanske 1500mil/år med 1,8F och jag kan summer mina erfarenheter så här:

1,8F - Trött motor, klonkig växelåda med oprecisa växellägen och motormässigt en stor besvikelse både på bensin och etanol. Klart klenast av dem alla.

D2 - Motor som har väldigt lite kvar av dieselkaraktär men slutar varva ganska så tidigt så den känns som en bensinare men väldigt kort i registret. Väldigt stark turbokaraktär (känns lite som på/av) som gör den lite svårkörd i stan. 6-växlade lådan är ingen höjdare då de flesta stegen hamnar för tätt med ett väldigt varvande och växlande som följd, framför allt på de lägre växlarna. Skillnaden mellan 5:an och 6:an känns marginell. Växelådan har lite långa slag och känns lite sladdrig och oprecis.

1,6D (fram tom 2010)- Känns som en dieselmotor i karaktären och drar bättre på låga varv jämfört med D2. Mjukare gång än D2 men känns lite slöare pga av sin lugnare karaktär men jag tror att den i slutändan är snabbare till 100 och vid omkörningar då den drar bättre på högre växlar och behöver inte växlas ned lika många steg för att få användbar effekt. 5-växlade lådan i 1,6D är klart mycket bättre än de andra två och har relativt korta slag och en bra känsla. Ingen sladdrighet eller oprecisa lägen.

Bränslemässigt så är "gamla" 1,6D i snitt 1 deciliter snålare än D2 och ytterliggare 2-3 deciliter uppåt hamnar 1,8F om man kör på bensin. På Etanol så får man lägga på ytterliggare några deciliter och kör man riktigt snålt så kommer man ner på nästan litern i förbrukning. Alla bilarna körda samma sträckor och av mig med samma körsätt.

Så för att ge ett tips på begagnatköp så ta helst en 1,6D tom 2010 med 109 hk motorn då den känns klart bäst både i motorkaraktär och i kvalitetskänsla. Därefter D2 (115hk) och skulle jag välja så finns inte ens 1,8F med på kartan pga av sin MYCKET tråkiga motor och växellåda.

..Och till sist, S/S gör skillnad och man sparar kanske inte några miljoner men det märks skillnad om man åker mestadels i stan. Kollar man på KVD så får man nästan igen merkostnaden på en 2 år gammal bil.
Senast redigerad av 1 MickeTT, redigerad totalt 0 gånger.
av Gourmand
Liten korrigering bara. Det är den "nya" D2, som är 8-ventilsmotor med enkel överliggande kamaxel. Den "gamla" motorn i 1,6 D är alltså "modernare" med 16-ventilstopp och dubbla överliggande kamaxlar.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Hela föregående inlägg bör inte citeras
av MickeTT
Gourmand skrev:Liten korrigering bara. Det är den "nya" D2, som är 8-ventilsmotor med enkel överliggande kamaxel. Den "gamla" motorn i 1,6 D är alltså "modernare" med 16-ventilstopp och dubbla överliggande kamaxlar.
Självklart är det så. Huvudet tänkte rätt men tangentbordet skrev fel!! ;o)

En annan aspekt man kan ta med i skillnaderna mellan 1,6D och D2, är att de två bilar jag kör så är 1,6D lite hårdare uppsatt i fjädringen och mycket roligare att köra med distinktare styrning och mindre roll (krängning) i karossen. Nackdelen är att broskarvar kanske känns lite mer än i D2'an men för min egen del så försakar jag gärna lite "komfortgung" för rappare styrning och respons.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?