NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70nisse
Hej.
Vilka av bilens mjukvaror uppdateras på en 2.0 service förutom till själva motorn?

Automatlådan? Stereon?
Användarvisningsbild
av Knight8806
Inte ens verkstäderna kan ge dig ett rakt svar på vad uppdateringen innebär. Som jag vet så avser mjukvaruuppdateringen en förbättring av styrsystem, förbrukning, växellåda & motor, dock inte multimedia (dvs. stereo) etc.
av v70nisse
För mig är service 2.0 helt meningslöst. Det är endast motorstyrningsprogramvaran som uppdateras har jag fått veta. I mitt fall har jag en gammal beprövad 5-cylindrig motor. Kan inte tänka mig att det sitter en programmerare och rättar buggar och optimerar styrningen fortfarande på min motor.
Jag får ändå inte veta innan vilken version på firmware jag har och jag får inte veta version jag har efteråt. Ej heller får man läsa några releasenotes på nya koden och vad den ska förbättra.
Har man en nyare bil med modernare motor typ FT eller nya dieslarna är det nog mycket viktigare.
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]