NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marbas
Har en V50 MY07 D5 där bromsklossarna var slut. Jag köpte nya klossar och har bytt runt om (4 hjul). Efter bytet så har jag känslan av att bromspedalen är mjukare, den tar senare när man trycker på den. Det är dock inga problem att bromsa hårt och få stopp på bilen, men det känns som pedalen blivit lite mjukare. Tycker även att handbromsen tar sämre/längre upp.

Har inte pillat på bromsoljan vid bytet, utan endast tryckt tillbaka kolvarna i oken. Bakbromsarna är ju kombinerade med handbromsen (skruvade kolvar) så det kan ju finnas ett samband med att handbromsen tar sämre/längre upp och att bromspedalen känns mjukare.

Vad kan man göra för fel när man byter bromsklossar? Finns det möjlighet att det kommit in luft i oljan? Kan en kolv ha hängt sig (blir det detta symptom då)? Bilen drar inte snett vid inbromsning.

Som sagt, bilen bromsar utan problem, men hade förväntat mig bättre respons i pedalen, inte "sämre"...
robinmoppe skrev:bromsarna brukar kännas lite svampiga precis efter byte av belägg, kör ett tag så dom sliter in sig så brukar det fungera.
Jo, det förstår jag, och så brukar det ju vara, men tycker jag har kört tillräckligt för det. Bromsade en hel del första turen efter bytet. Men avvaktar en vecka och ser (kör 10 mil om dagen så det blir lite mil).
skruvade du in kolvarna bak ända in i botten? och du bytte bara klossar ej skivor? i så fall så dra sisådär 50ggr i handbromsen för det är handbromsen som skruvar ut kolven liiite liite var gång du drar i spaken
Provade att rycka i handbromsen, men ingen skillnad. Ryckte säkert 200 ggr (och det måste sett roligt ut utifrån ;-) ) men det hjälpte inte heller. Tänkte att det får gå ett tag och funderade inte mer över det.

Men, så var frun iväg till Helsingborg för att shoppa (80 km enkel tur), och när jag dagen efter tog bilen till jobbet, så var bromsen perfekt!

Vad lär man sig av detta då? Jo, låt frun köra en sväng efter byte av bromsklossar, så blir allt som det ska.

PS. Hade säkerligen varit billigare att lämna in bilen till verkstad för byte av bromsklossar om man tar med fruns handlande i kostnadskalkylen...

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]

start o stop

Kan bara stängas av med bilar som har Sensus […]

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]