NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xooz146
#558289
hej

har en volvo v50 som ac kompressorn bara slår till och går 20 sec eller något och slår ifrån sen.
lämnade in den häromdagen hos en som påstog att han kunde fixa ac men blev inte mycket
klokare på grund av de.
han sa att de inte var något fel på ac'n men när han tillsätter ström till ac kompressorn så
funkar den som den ska, ac'n är ny fylld också.
jag tänkte direkt på om de kunde va någon magnet ventil som börjar bli trött men de sa han att de inte va.

någon som har haft samma problem med detta eller vet något som man kunde prova för att få igån ac'n så den funkar????
av xxargs
#558339
en ON/OFF-ac slår till och ifrån i olika takt beroende på hur hur varm insugen ventilationsluften är och hur mycket ventilationsfläkten är pådragen.

vid 15 - 20 grader omgivningstemperatur och fläktpådraget är ca 1/3-dels pådrag och lägre så går inte kompressorn speciellt länge per gång och då är nog din 20 sek gångtid och kanske 30 - 40 sekunder vilotid innan det slår på igen helt normalt.

ett sätt att kolla detta är att dra på din ventilation till maximal fläktfart - då brukar kompressorns gångtid bli längre och tom. kontinuerligt om motorn går i tomgång.

varför det är så beror på att när kompressorn väl snurrar så har den flera kW i kylkapacitet för att orka kyla ordentligt med hög kapacitet en varm sommardag i solen. I en mulen dag runt 20 grader och fläkten på lågfart så är det inte alls samma värmebelastning och evaporatorn skulle bli snabbt många minusgrader kall med den kyleffekten och därför stängs kompressorn av mer eller mindre långa perioder för att det inte skall bli för kallt och kondensorn frosta igen fullständigt med is.

Detta med avstängning kan göras synligt med magnetkoppling som klickar hörbart eller osynligt med en PWM-styrd kompressor i modernare bilar där en elektrisk styrd gasventil får kolvarna att börja pumpa eller låta bli att pumpa och där remskivan alltid snurrar (och kompressorn håller sämre och garanterat går sönder så fort det blir lite för dåligt med köldmedie och inte repareras och fylls på med köldmedie i tid inom typ några 10-tal mil och när det går sönder för att man inte reparerar i tid så blir det dyrare att reparera med ny kompressor då hela systemet måste saneras från metallspån och annat från den havererade kompressorn eftersom utan köldmedie som cirkulerar så blir kompressorn tom på olja och skär till slut eftersom det inte finns någon magnetkoppling som kopplar bort kompressorn när den börja ha för lite köldmedie i sig sic.).
av xxargs
#559614
då är det stor risk att det är gasbrist eller att systemet är rejält överfylld (mindre risk...) - beror lite var och hur tryckvakterna är placerade - finns det också tryckvakt på sugsidan så kan de vara ganska snabba att slå av igen när kompressorn startar och det är för lite gas kvar.
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]