NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elfanomad
Halloj.

Jag såg i flera trådar att AC-problemen uppmärksammas nu till sommaren och självklart drabbades jag av att AC'n slutade fungera, dock hände det över natten då jag inte använde bilen. Så ena dagen fungerade den perfekt och nu fungerar den inte alls :( Den varnar inte för lågt kylmedel (om systemet har den funktionen) och inget händer om jag varvar mellan av/på och olika inställningar. Bilen är en V50 2.0D -08:a, inte sååååå gammal tycker jag.
Kan det vara det som en del tipsar om "shimsa magnetkopplingen" som strular?
Är det lätt att byta för en rookie som mig (ok, lite mek kan man)?

Tar gärna emot tips innan jag besöker Volvo, fast ska kanske börja med en AC firma som kan hjälpa mig med att provtrycka m.m. (tips gärna på någon i södra sthlm)
Mvh Elfanomad
av gecko
Jag hade problem med ac.n fick byta kondensor var hål på insidan av den verkar vara ett vanligt problem på v50.
Fick detta på konsumentköplagen pga jag ägt bilen sen den var ny. årsmodell 09.
av elfanomad
Aha, taskig kvalle då kanske.
Vad jobbigt, min garanti gick ut för drygt 1,5 år sen så jag är väl rökt på 3500 för kondensorn och sen arbete + medel. Detta kan bli dyrt med andra ord:-(

Jag tycker jag haft lite oflyt med min 08:a Efter 8000 mila servicen har mycket strulat. En givare för adaptivfunktionen pajade, nu varnar systemet för låg adaptivmedel (troligen kontrollerades inte mängden vid 6000 mila servicen enligt min nyvarande mekaniker) och sen slutar ac:n fungera. Har alltså ägt den vara 1 år och 5 månader.
Bilen är jätte bra annars, skön att köra och trevlig på alla sätt å vis men nu känns det som felen kommer:(
Användarvisningsbild
av StringerBell
Riktigt dyrt behöver det inte bli eftersom det går på maskinskadeförsäkringen.
av Psyko
StringerBell skrev:Riktigt dyrt behöver det inte bli eftersom det går på maskinskadeförsäkringen.
Beroende på f-bolag............

Alla ersätter tex inte kondensorn, OM man inte på ett tydligt sätt kan
avgöra att det är ett stenskott
Användarvisningsbild
av StringerBell
Psyko skrev:
StringerBell skrev:Riktigt dyrt behöver det inte bli eftersom det går på maskinskadeförsäkringen.
Beroende på f-bolag............

Alla ersätter tex inte kondensorn, OM man inte på ett tydligt sätt kan
avgöra att det är ett stenskott
Min kondensor ser ut som den varit med om ett inbördeskrig, så själv skulle jag inte vara orolig.

Men i mitt avtal med Länsförsäkringar kan jag inte se att de undantar några speciella delar av kylsystemet för kupé.

"Kylsystem för motor, kraftöverföring och kupé (kylsystem för kupé är ersättningsbart även om det inte på- verkar bilens funktion)"
av xins
Har haft precis samma fel på min v50 09 kondensor behöver bytas pris runt 8000 som tur så tog försäkringen detta men till slut så tog Volvohandlaren hela kostnaden pga lite andra problem som varit.

Efter detta så dyker ett nytt problem upp, nu så fungerar Ac´n i någon timme sedan så kommer ingen kyla alls eller väldigt lite kyla. Vrider man ner till läget under 15 grader så kan det komma lite kyla men stänger man av AC´n i några kilometer och sätter på den igen så fungerar den igen, är det någon som har haft samma problem?
av xxargs
Det kan antingen vara att gapet i magnetkopplingen är för stor så att kompressorn inte vill slå till - vilket dess typiska symtom att kylan fungerar ett tag efter färdstarten och slutar ge kyla efter en stund samt fungera kortare tid ju varmare det är - öppna motorhuven när det händer, försök hitta kompressorn (kan sitta djupt ned ) och se om yttergaveln på remskivan snurrar med samt om yttergaveln verka stå still, se om du ser en springa i remskivans ytterkant - är den uppåt 1 mm så är den för stor.

sök på chimsa eller shimsa så finns det många trådar om detta och hur man fixar detta.

Andra felet, som ofta åtföljs av att fläktdragen saktar av och nästa slutar och när du stänger av AC-knappen kommer fläktdraget igång igen - så tyder det på igenfryst evaporator - kör man fläkten på max så klarar det sig bättre medans när man kör halvfart och lägre så försvinner kylan efter ett tag.

Om man öppnar motorhuven och titta ned på kompressorn som ovan så kommer yttergaveln på remskivan att snurra hela tiden och aldrig stanna oavsett om sätter fläkthastigheten på lägsta lägen - om du slår av AC-knappen och gaveln stannar så är det inte problem med lagret på kompressorn medans snurrar den vidare så har förmodligen lagret skurit och ofta så vobblar skivan i det läget

om kompressorn stannar när AC-knappen stängs av så är temperatursensorn vid evaporatorn den misstänkte då den inte stänger av kompressorn när det blir minusgrader - det finns också trådar om detta.

---

OBS en modernare bil kan ha en kompressor som alltid snurrar utan magnetkoppling - syns ofta på att man inte ser någon elektrisk anslutning eller sladd nära remskivan utan anslutningen sitter bak i kompressorn, på motsatt sida av remskivan - Om mittenbulten står still på remskivan så har kompressorn troligen skurit och brytpinnar släppt remskivan fri - alternativt att splines i remskivan har nötts bort - oavsett så måste kompressorn bytas i det fallet med allt vad det innebär.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]