NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Håkan007
Hejsan!

Har en V50 2,4 (2004) med vissa problem som jag undrar om ni kanske har tips på vad det kan bero på.

I vintras började det skaka när man kör, men inte som vanlig obalans utan mer som om tänker att det skulle sitta en sten i däcket eller så, svårt att förklara.... När jag var liten och hade en bula på cykeldäcket, påminner om det på något sätt

Känns mest i lägre farter

När jag bytte till sommardäcken frågade jag på verkstaden om jag behövde balansera däcken, men det tyckte dom
inte, inte heller 4-hjulsinställning sa dom något om.

Mekanikern kollade även innan han satte på sommardäcken efter något problem med bromsskivor m.m, men såg inget. Bilen besiktigades nyligen utan problem.

Samma problem är det nu med sommardäcken, känns mest i låga farter....

Den drar inte snett...

En annan sak är att man står på tomgång och gasar till kanske 3-4000 varv så skakar det till rejält i ratten

Ändå sedan jag köpte bilen så när man startar så är det något som skramlar till några sekunder från motorrummet, har inte lyckats komma på vad det är, men det låter iallafall mer nu tycker jag.

Några gissningar på vad detta kan bero på?

Kan tillägga att i vinstras bytte jag ett vinterdäck som var dåligt, och tyckte då att däckkillen var lite väl våldsam med klubban när han skulle få bort gamla däcket.

Kan hjulinställningen påverkas av att de slår mot däcket?
Användarvisningsbild
av Hedda
kan vara ett motorfäste/kudde, Volvo hade stor problem med dem i början och din är ju en 2004 så kolla de!!
av guhe
Oljudet du hör vid start är förmodligen "ventilslammer" inget att bry sig om det försvinner inom några sekunder.
Trycket byggs upp i de hydrauliska ventillyftarna.
av Håkan007
guhe skrev:Oljudet du hör vid start är förmodligen "ventilslammer" inget att bry sig om det försvinner inom några sekunder.
av Håkan007
Hedda skrev:kan vara ett motorfäste/kudde, Volvo hade stor problem med dem i början och din är ju en 2004 så kolla de!!
Hej,

Tack för ditt svar.

Är det vibrationerna i ratten du tänker på då? eller även skakningarna/vibrationerna när man kör?

Är detta dyrt att åtgärda i såfall?
av Håkan007
guhe skrev:Oljudet du hör vid start är förmodligen "ventilslammer" inget att bry sig om det försvinner inom några sekunder.
Tack för ditt svar.

Ok, japp det hörs bara några sekunder.
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]