NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det händer kanske en gång på tjugo starter att stereon är helt tyst. Det är precis som om den går in i mute-läge, för allt utom ljudet funkar. Att bara starta om stereon hjälper inte, men tar man ur nyckeln och startar upp allt igen så funkar det som det ska.

Vad kan vara fel?
Ett vanligt fel som många volvo ägare nog har fått uppleva. Min blir så ibland oxå, tror dock inte att det finns någon bra lösning till detta, eventuellt en ny programvara som säkert kostar runt 1000 lappen o ladda in. Har för mig att det funkar för vissa och för andra så blir det ett återkommande problem. men radion funkar ju bara man startar om bilen, det har jag lärt mig leva med.
Har selv hatt dette problemet, verkstedet mener det var forstyrrelser på CAN lenken som gjorde at forsterkeren ikke startet, så de oppdaterte CAN nettverket og har ikke opplevd problemer siden, 1 år siden nå ca.
Tack för svaren! Misstänkte att det var mjukvarurelaterat, och därmed omöjligt att fixa själv.

Nästa fråga blir ju då självklart: ingår uppdatering av CAN-mjukvara i Volvo Service 2.0, d v s att verkstaden fixar detta nästa gång jag lämnar bilen på service?
På min bil så tok de en fullstendig CAN bus oppdatering på siste service uten noen kostnad for meg.
Så om de gjør dette gratis eller ikke kommer vel litt ann på servicenivået hos din forhandler.
En fullständig SW-uppdatering (av alla moduler i bilen) kostar ca 750:- hos min lokala Volvo-handlare. Är det bara enstaka moduler som behöver uppdateras så kostar det mindre...
Tror att du får betala ca: 500,- minst för en uppgradering av stereon. 300 för att tiden och 200 för mjukvaran... om jag inte minns fel. Inte helt exakta siffror, men på en höft sådär...

944 Ltt -97 Nu senaste veckorna har kylfläkte[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du kör bilen utan LMM inkopplad så b[…]

Det där är en kraftigt läckande v&a[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]