NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av murgot
Har sedan en tid varit ute och tittat runt på nätet efter olika bilar i prisklassen 100-130tusen. Har länge varit inne på att köpa Skoda Octavia eller Toyota Avensis. Men iförr igår så kom min systers sambo och tipsade om Volvo V50.

Och jag blev kär direkt. Volvo verkar verkligen lyckats göra en snygg bil! Och jag tycker den verkar passa mig perfekt.

Nu till några frågor:
Är det mycket barnsjukdomar på dom första årsmodellerna? V50 kom väl -04 om inte har fel?
Vad innebär Business paket och Sportchassi?
Vilken motor ska man satsa på? Är lite sugen på den med 170hk, men blir den väl törsdig då?

Är väldigt tacksam om jag kan få svar på dessa frågor och ni får väldigt gärna komma med andra tips och förslag vad man ska tänka på när man handlar Volvo V50.

Kanske rent utsagt nån har nån pärla till salu?

MVH
Marcus
Användarvisningsbild
av sand3rs
V50n är en mycket bra bil och MIN personliga åsikt är du får bra mycket mer bil för pengarna än om du köper Avensis eller Octavia.
Det är allmänt känt att de första årsmodellerna av v50 (04-05) hade en hel del barnsjukdomar. Dessa bör dock i många fall vara åtgärdade på garanti. Själv hade jag nog siktat in mig på en fin -07a eller framåt.

Vad gäller bensinförbrukningen är det en högst subjektiv fråga. Den största faktorn är du själv. Men troligtvis är den inte betydligt snålare än den roligare T5an. En riktlinje för "normal körning" bör vara nånstans mellan 0.8-1.0L/milen blandad körning.
av Lövet
Barnsjukdomar behöver du nästan aldrig bry dig om vid det här laget. De är garanterat fixade vid det här laget. 170hk drar som tidigare nämnt ungefär lika mycket som en T5 så man kan lika gärna köpa en sådan om man vill ha kul. 2,0 motorn går nästan lika fort som 2,4 men drar betydligt mindre. Tyvärr finns knappt några 2,0 att köpa. Däremot finns det drivor med 1,8F men den motorn är hemsk. Bara en massa buller men ingen rörelse.

Sportchassi = lägre och hårdare chassi
Businesspaket = typ klimatanläggning och farthållare

Det finns inga större skillnader mellan -04 och -07 som någon tipsade om förut. Det kom en facelift under -07 men det är mestadels kosmetika.

En av de saker jag är allra mest nöjd med i min bil är de laminerade sidorutorna. Sänker ljudnivån mängder mot andra S40/V50. Kan vara värt att titta efter om man åker mycket motorväg.
av viktore
När det gäller motorval till V50 satsar man antingen på en snål diesel eller D5/T5. Själv valde jag T5 och är väldigt nöjd med bilen överlag. På min bil är dock drivaxlarna dåliga(ett problem hos modeller tillverkade tom. -06) och dessa kostar lite att byta. Har även knirrande förarstol som ska fixas, vilket också verkar förekomma på dessa bilar. Lite tråkigt att behöva fixa när man nyligen köpt bilen men jag hänger inte läpp.
av Lövet
viktore skrev:På min bil är dock drivaxlarna dåliga(ett problem hos modeller tillverkade tom. -06)
Vilka symptom har du som indikerar att dina drivaxlar är dåliga?
av viktore
andreas_lofgren skrev:
viktore skrev:På min bil är dock drivaxlarna dåliga(ett problem hos modeller tillverkade tom. -06)
Vilka symptom har du som indikerar att dina drivaxlar är dåliga?
Ska kanske först skriva att jag har en s40 och inte en V50, men det är ju istort identiska konstruktioner.
Mellan 1-2000rpm vibrerar det i bilen, märks i alla växlarna när man drar på lite. Men inga direkta missljud eller så vilket annars är vanligt när drivknutar/axlar trilskas.
av Lövet
Okay. Ville bara se om det fanns något jag kunde kolla som indikerade att mina drivaxlar skulle vara dåliga (jag har ju en -05). Eftersom de inte vibrerar så antar jag att de funkar som de ska.
av Mahberg
På min S40 vibrerar det till och från vid jämn gas i motorvägsfart, dock aldrig vid acceleration.
Kan det vara dåliga drivaxlar eller kan det vara däcken som är obalanserade eller rentav att det behövs en hjulinställning?

944 Ltt -97 Nu senaste veckorna har kylfläkte[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du kör bilen utan LMM inkopplad så b[…]

Det där är en kraftigt läckande v&a[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]