NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mården
Hej!

Ny här :-)

Har en mkt trevlig bil, V50-05 AWD. Har dock problem med strålkastarna och då att de står för lågt. Hade bilen på service för en tid sedan och de sa då att en av strålkastarnas justeringsskruv inte gick att skruva på. Eller rättare sagt de vågade inte för de var rädda att den skulle gå sönder (gjord av plast?). Nu har jag fått en tvåa på besiktningen ang detta och ska in till Volvo för att åtgärda.

Men hur är det med justerskruven? Är detta ett välkänt problem? Och i så fall går det på "goodwill"?
av VXC70
inge goodwill. köp ny strålkastare. är inget som bara berör volvo bilar, det är inte volvo som tillverkar strålkastarna så det är inte deras fel på den kvalitetsmissen.
Användarvisningsbild
av wendtan
Det går att plocka loss strålkastaren och använda en fast hylsa för att ändra justeringen. Om volvo föreslår att du skall byta båda strålkastarna så kan du göra justeringen själv med om jag minns rätt en 8 mm fast hylsa.
av wanvik
VXC70 skrev:inge goodwill. köp ny strålkastare. är inget som bara berör volvo bilar, det är inte volvo som tillverkar strålkastarna så det är inte deras fel på den kvalitetsmissen.
Det är väl trots allt solklart att det är Volvos fel? Det är ju de som tillverkar och säljer bilen...
av KarlstadAnders
wanvik skrev:
VXC70 skrev:inge goodwill. köp ny strålkastare. är inget som bara berör volvo bilar, det är inte volvo som tillverkar strålkastarna så det är inte deras fel på den kvalitetsmissen.
Det är väl trots allt solklart att det är Volvos fel? Det är ju de som tillverkar och säljer bilen...
De är nog så att på en 6år "gammal" bil så finns de ingen goodwill kvar på den detaljen... Dock så rekommenderar volvo att man ska prova att byta justerskruvarna som finns som lös artikel och smörja med nån "specialsmörja" på axeln...Fråga på din volvoverkstad :D

//Anders
Användarvisningsbild
av modin
Hade samma problem med mina V50 förut. Verkstan nämnde då att det fanns en renoveringssats för detta problem. Den kanske innehåller justerskruvar och "specialsmörja", vad vet jag :D Upplands Motor skulle kolla upp artikelnr och återkomma vilket de aldrig gjorde.

OT: Ca två veckor efter servicebesöket ringde någon från UM för att fråga om jag var nöjd med jobbet de utfört, bemötandet etc. Jag nämnde då att de lovat att återkomma till mig med prisuppgift på denna renoveringssats, men att ingen hört av sig.
Killen i luren tyckte att det lät väldigt konstigt och lovade att se till att någon hörde av sig till mig i ärendet. Det har nu gått ca 355 dagar och jag väntar fortfarande :lol:
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]