NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marbas
#505582
Har precis köpt en V50 D5 MY07, har haft den i ca 2 veckor.

Det blev lite lång text, så jag skriver mina frågor kortfattat längst upp för dem som inte orkar läsa...

1. Är det vanligt på årsmodell 2007 att generatorn pajar och behöver bytas?
2. Om en generator går sönder, kan det börja yttra sig så att den funkar ibland, eller går den helt i sönder på en gång?
3. Egen felsökning just nu är en voltmätare inne i bilen, men finns det något annat sätt att felsöka detta problemet på?


Den långa texten...

Igår när jag kom till bilen efter jobbet hade dieselvärmaren stannat pga låg batterispänning. Blev lite orolig över att få startproblem (dåligt batteri), men det var inga problem att starta bilen.

Började köra hemåt och efter ca 15 minuter så tändes röd varningstriangel samt batterisymbolen, och i displayen står det något i stil med att "elservice erfodras". Det stod även att bränslevärmaren hade stängts av pga låg batterispänning. Jag stannade bilen och motorn, och startade upp igen (för att kolla om batteriet orkade starta motorn), och det fungerade utan problem, dvs batteriet var inte tomt på ström. Efter omstarten så lyste inte varningslamporna längre.

Jag körde vidare hemåt, men efter ytterliggare några minuter tändes varningslamporna igen och samma meddelande i displayen dök upp. Denna gång stannade jag inte utan jag körde vidare, och efter ca fem minuter så slocknade varningslamporna.


Min egen bedömning var att batteriet är på upphällningen. Till saken hör att bilen stått hos en bilfirma i ca ett år, vilket borde innebära att batteriet inte skötts optimalt och kan säkerligen tagit skada.

Jag ringer bilfirman som jag köpt bilen hos och berättar om mitt problem. Försäljaren var dock lite orolig för att det skulle kunna vara generatorn som höll på att gå sönder eftersom detta var vanligt på V50 runt denna årsmodellen.

Över natten så laddar jag batteriet för säkerhetsskull.

På morgonen efter kör jag ner till den lokala Volvo verkstaden och de felsöker. De testar generatorn men hittar inget fel. Den laddar med ca 14.5V. De testar även batteriet som är helt ok. De verifierar dock säljarens oro om att på just årsmodell 2007 har det varit vanligt med generatorbyte.


Slutsats: Någonting hände med elförsörjningen i bilen när jag körde. Dels så stängdes dieselvärmaren av pga för låg spänning och varningslamporna tändes. Men felsökning visar på inga fel. Jag kör nu runt med en voltmätare kopplad till cig-uttaget för att kunna se om det är spänningsfall nästa gång samma sak händer (hittills har det varit runt 14.5V). Om något är trasigt så vill jag ju att det visar sig nu och inte när garantin har gått ut...
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]