NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Tänkte höra mig för o samtidigt tipsa om det är fler som har problem med cambervinkeln på bakaxeln är felaktig?
Mina bakre däck slits snett hela tiden och enligt Volvo går inte att åtgärda utan man får leva med det.

Så vill tipsa om att Autotech kommer att få in Elevate camberjusteringskit till bakaxeln för C30/S40N/V50 vilket gör den fullt justerbar och felaktig vinkel kommer att åtgärdas o vi behöver inte få felaktigt slitna däck mer!

Tydligen ska installationen vara lätt enligt Elevates hemsida ska man klara det med hobbyverktyg.

Inväntar ivrigt leveransen till Autotech och hoppas att detta löser mitt och andra som har problem med detta!
Farsgubben hade en Citroen C5 för några år sedan, en -02a.
Den slet bakdäcken snett på något vis.
Efter vad som kändes som 1000 verkstadsbesök så kom en "expert" från Sthlm upp till Sundsvall för att kika.
Bakaxeln satt felmonterad, en gnuttas snemonterad eller något sådant.
Minns inte hur dem löste problemet, om dem justerade axeln eller bytte.

Kan inte förstå hur man kan montera en bakaxel fel på serietillverkade bilar?
Kan ju inte ha varit den enda med det problemet?
Insidan på mina sommar-pirelli är slut. resterande mönster är på mellan 7-5 mm. Framdäcken ser ut att vara nya i jämförelse.
Lite tråkigt att se. Vad är det för pris tro? Svårt att justera en ok vinkel själv? Vill inte att arslet släpper bara för att jag är en klåpare på att justera.

/peter
Priset i USA ligger på 175 dollar så räkna med 2000 kronor för kittet.
Men köper man nya däck för 6000 kr där bakdäcken är slut efter en säsong så är det väl sparade pengar.

Installationsinstruktioner samt info
http://www.elevatecars.com/S40-Adjustab ... amber-Arms

http://www.elevatecars.com/sites/defaul ... Arms_2.pdf
Hej! Hade också detta problem med att insidan på bakdäcken slets ner fort,men gjorde en hjulinställning på en däckfirma och han lyckades få ordning på det,sliter fortfarande lite mer insidan men inte så mycket att dom tar helt slut.Hade ett papper på hur det inställt var men hittar tyvärr inte det nu.
Jag har 53mm sänkning bak, och bakaxeln håller sig inom orginal tolerans för vinklarna. Ingen visuell snedslitning.

Det kan vara så att det igentligen inte är cambern som sliter utan olämplig toe...

.
Fellow, du har inte lust att slänga upp en bild på slitagebilden?

Jag är lite osäkert på hur jag skall tolka mina sommardäck. De är iofs slut men det är för att de gått 3-4000 mil och slitaget ser lite märkligt ut även om mönstret i mitten av däcket ser normalt ut (även om det knappast är 1.6mm).
StringerBell skrev:Fellow, du har inte lust att slänga upp en bild på slitagebilden?

Jag är lite osäkert på hur jag skall tolka mina sommardäck. De är iofs slut men det är för att de gått 3-4000 mil och slitaget ser lite märkligt ut även om mönstret i mitten av däcket ser normalt ut (även om det knappast är 1.6mm).
Kan tyvärr inte göra det då mina skrotades. Men kan säga att ungefär från mitten och innåt var det blankt varav den ena som cambern var helt åt fanders på trots hjulinställning så var det slitet ner till väven så det var sprucket.
Volvo sade som det står på hemsidan att sänker man så får man felaktig camber i bak och den går inte att ändra på.

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]