NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Synd att inte det jobbet gjordes redan på fabrik......
av Dieselkungen
En jobbar kompis 1.8 Flexifuel skrammlade/rasslade rejät på höga varvtal, det hördes mest inne i bilen. Det löste vi efter ett tag genom att dra ett extra buntband/stripes runt de 2 växel vajrarna där dom kommer ut genom topedväggen och in i motorrummet. Man ser dom en bit nedan för grenröret på växellådans sida. Buntade bara ihop dom 2, alltså ej fast i ngt.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Nu har jag tröttnat på att åka fram och tillbaks till verkstaden.
Plockade själv ner dörrarna på förarsidan fram och bak men jag lyckades inte hitta något som lät där.
Nu är jag nästan säker på att det är något i B-stolpen.
Hur plockar man bort plasten där? finns det någon farlig krockgardin där som man inte bör röra?
Användarvisningsbild
av Fellow
Henrikx2 skrev:Nu har jag tröttnat på att åka fram och tillbaks till verkstaden.
Plockade själv ner dörrarna på förarsidan fram och bak men jag lyckades inte hitta något som lät där.
Nu är jag nästan säker på att det är något i B-stolpen.
Hur plockar man bort plasten där? finns det någon farlig krockgardin där som man inte bör röra?
Sitter krockgardiner där ja men ingen fara att ta bort stolparna! vet att de kan va svårt att få bort bältet som träs igenom dock men jag är inte säker då jag inte börjat med mina B-stolpar ännu.
Det låter inte från instrumentbrädan då?
av flink
Skrammel från instrumentpanel, mittkonsoll, växelspak och från ett olokaliserbart område bakom mig... :)
Dock måste jag säga att den är något bättre än medelbilen faktiskt. Har gett upp, det blir snart en ny bil igen. Tror inte att det blir Volvo igen, men man får se.
av Feedan
Dieselkungen skrev:En jobbar kompis 1.8 Flexifuel skrammlade/rasslade rejät på höga varvtal, det hördes mest inne i bilen. Det löste vi efter ett tag genom att dra ett extra buntband/stripes runt de 2 växel vajrarna där dom kommer ut genom topedväggen och in i motorrummet. Man ser dom en bit nedan för grenröret på växellådans sida. Buntade bara ihop dom 2, alltså ej fast i ngt.
Det där känner jag igen från min bil. Premium? Nej. Ska sälja bilen helt klart, dels till förmån för firmabil och sedan tilliten till bilen som är ovanligt låg för en så ny bil.

Mitt skrammelljud som man hela tiden trott kommer bakom instrumentpanelen har jag lokaliserat själv. Det uppkommer från "rattkåpan" som sitter under ratten på väg ner mot justeringsspaken. Tystnar då man håller på den.. 8)
Användarvisningsbild
av Fellow
Feedan skrev:
Dieselkungen skrev:En jobbar kompis 1.8 Flexifuel skrammlade/rasslade rejät på höga varvtal, det hördes mest inne i bilen. Det löste vi efter ett tag genom att dra ett extra buntband/stripes runt de 2 växel vajrarna där dom kommer ut genom topedväggen och in i motorrummet. Man ser dom en bit nedan för grenröret på växellådans sida. Buntade bara ihop dom 2, alltså ej fast i ngt.
Det där känner jag igen från min bil. Premium? Nej. Ska sälja bilen helt klart, dels till förmån för firmabil och sedan tilliten till bilen som är ovanligt låg för en så ny bil.

Mitt skrammelljud som man hela tiden trott kommer bakom instrumentpanelen har jag lokaliserat själv. Det uppkommer från "rattkåpan" som sitter under ratten på väg ner mot justeringsspaken. Tystnar då man håller på den.. 8)
Om du har lokaliserat felet så kan du väl åtgärda det? Min är skrammelfri efter dämpning runt om samt avsevärt tystare än många bilar. Kan inte påstå att jag har något störande vägljud ens med vinterdäck:)
av glitch
Ett tips att kolla om du inte redan gjort det, plastramen runt mitt backspegeln. Höll på bli vansinnig i vintras när det gnisslade och skrammlade på det grova föret och till slut blev det bara värre.
Det lät som det kom precis från bakom mitkonsollen men visade sig till slut vara att plastramen som sitter mellan backspegeln och vindrutan. Den består av två delar som snäpps ihop med plastfästen och sitter sen direkt mot rutan och börjar skallra. Trycker man till den och upp mot rutan slutar det en stund tills det vibrerat löst igen. Långsiktiga lösningen är väl dubbelhäftande tejp emellan rutan och ramen men det har jag inte orkat göra än.

/C
Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]