NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kebne
Köpte min 2.0d i vetskap om att motorn läckte olja. Vid köpet kollade jag motorn underifrån med haspskyddet borttaget och tyckte inte att oljeläckaget härrörde från skallerhålet mellan motor och koppling. Visst sitter hålet där? Istället köpte jag bilen med den vetskapen om att en diesel pumpar runt en del olja i slangarna. Hämtade igår ut bilen från en vanlig basservice på Volvo där jag bett dem lokalisera oljeläckaget. Deras svar var att det läckte från ramlager tätningen. Närmare bestämt på sidan mot kopplingen. Utifrån mitt tidigare resonemang så förvånade denna slutsats mig. Dock säger de att det läcker så lite olja att det inte är någon fara. Jag har en oljepöl på garagegolvet på ca 5-10 cm som en följd av detta. Antar att jag får köra bilen till en lyft och kika under på egen hand ifall deras slutsats verkligen stämmer. Men då måste jag veta ifall mitt antagande om skvallerhålet stämmer eller hur det är. Kan då förstås fota bilen underifrån och posta i forumet.
Bilen har gått under 10000mil och någon goodwill-åtgärd från Volvos sida var inte att räkna med.
av snoken
Jag tycker att det verkar mystiskt att packboxen skulle vara slut eller trasig. Själv har jag en V50 2,0D med tidigare oljeläckage, där var det packningen/klistret till oljetråget som släppte ut lite olja. Så kolla ordentligt var oljan kommer från.
Ramlagertätningen är ett känt problem på gamla 850/V70. Vid 18-25 000 mil så började de fukta och läcka lite olja. Jag har åtgärdat det med en ifrågasatt metod som fungerat utmärkt. Nämligen med Omega 917 Seal saver.
Bytt till ny olja och i med en flaska 917 och sedan har det varit tätt. efter4000 mil inte en droppe.(855 T5R).
Är packningarna helt slut så funkar det inte.
Lycka till!
av kebne
Efter det besked jag fick så har jag låtit tvätta av motorn och kört sådär 10 mil och sedan kollat själv igen. Jag blev dock inte riktigt klok på vad jag såg. Det såg ju nästan ut som om det läckte från packningen mellan motor och oljetråg men eftersom läckan är mot den sida där ramlager/vevaxel tätningen sitter så ville jag ha klara besked. Åkte därför till Volvo idag och de var snälla och lyfte upp bilen och kikade igen. Jag visade även ditt inlägg *snoken*. Men trots att mekanikern inte tidigare behövt byta just packboxen på V50:s så ansåg han att det var den som läckte. "Det brukar se likadant ut på V70". Läckan mot oljetråget ska bero på att det är en öppning i kopplinghuset som bara täcks delvis av en svart plastbit snett ovanför. Svänghjulet tycker jag ser torrt ut.
Jag har stor respekt för Omegas produkter men i och med att bilen är såpass ny så har jag ingen lust att hälla i dunderkuren.

Jag filmade motorn underifrån med mobilen och lade upp klippen på youtube för er beskådan.

klipp 1

klipp 2
av snoken
Hej Kebne,
På klipp 2 ser det ut som oljan/fukten kommer från övre delen av motorn. Du har inte toppat med hydraul vätska/olja.
Den trycks ut om den är över nivån. lukta känn.
Alternativt stoppa i en ren trasbit i skvallerhålet, och checka efter ett tag.
av finnepower
Verkar inte ovanligt att de läcker från packboxen mellan motor/växellåda. Några här på forumet som skrivit om de. Känner en som fick byta efter 8000mil på sin 2,0D
av kebne
snoken skrev:Jag undrar bara, hur har det gått med läckaget? Är det vid ramlagret det läcker?
:?:
De bytte ut ramlagertätningen i februari och när jag igår hissade upp bilen så såg det snustorrt och fint ut.
Kostade mig 5700kr.
Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]