- fre 15 jan 2010, 10:36
Köpte min 2.0d i vetskap om att motorn läckte olja. Vid köpet kollade jag motorn underifrån med haspskyddet borttaget och tyckte inte att oljeläckaget härrörde från skallerhålet mellan motor och koppling. Visst sitter hålet där? Istället köpte jag bilen med den vetskapen om att en diesel pumpar runt en del olja i slangarna. Hämtade igår ut bilen från en vanlig basservice på Volvo där jag bett dem lokalisera oljeläckaget. Deras svar var att det läckte från ramlager tätningen. Närmare bestämt på sidan mot kopplingen. Utifrån mitt tidigare resonemang så förvånade denna slutsats mig. Dock säger de att det läcker så lite olja att det inte är någon fara. Jag har en oljepöl på garagegolvet på ca 5-10 cm som en följd av detta. Antar att jag får köra bilen till en lyft och kika under på egen hand ifall deras slutsats verkligen stämmer. Men då måste jag veta ifall mitt antagande om skvallerhålet stämmer eller hur det är. Kan då förstås fota bilen underifrån och posta i forumet.
Bilen har gått under 10000mil och någon goodwill-åtgärd från Volvos sida var inte att räkna med.
Bilen har gått under 10000mil och någon goodwill-åtgärd från Volvos sida var inte att räkna med.
740 -90 b230f