NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Tänkte kolla med den samlade expertisen här om de fel som jag upplever på min relativt nyinköpta bil är kända fel och om de bör omfattas av garantin?

1. Bilen är svårstartad. Om det är mellan 0-4 grader plus så startar bilen aldrig på första försöket. Vid andra försöket går bilen ofta igång men spottar och fräser runt 800 varv i några sekunder för att sedan dö helt. Vid det tredje försöket så startar bilen oftast helt normalt och varvar upp till 1500 varv som den ska. När bilen står och spottar så går det ibland att peta till gasen så att den går igång men inte alltid. Det är alltså ungefär som att bilen inte få soppa. När bilen har använts och är lite halvvarm så finns aldrig problemet. Det finns inte heller när det är svinkallt och bilen inte haft motorvärmaren inkopplad. Det verkar alltså bli värre när det är halvkallt ute och motorvärmaren har använts.

2. När bilen är kall så är växlingen mellan 2-3 så dålig att man undrar om man kört på någonting. Det känns som bilen totalt tappar drivningen i en sekund och stannar till i växlingen. Sedan drar bilen igång igen med ett ryck. Problemet är tydligast när bilen är kall men växlingen 2-3 (och även 3-2) är märkbart sämre än alla andra växlar i lådan även när lådan är varm. Att växlingarna blir sämre när det är kallt vet jag men det är extremt tydligt mellan just 2-3 och 3-2 jämfört med de andra växlarna.

3. När man kör runt 70 km/h och lockupen kopplas in så börjar det vibrera i hela bilen. Det är ett tydligt "durrrrr" som framförallt känns när man släpper gasen och sedan går på igen. Vid minsta lilla motlut också så kopplas dessutom lockupen ur och sedan in igen vilket får varvtalet att hoppa upp och ner hela tiden. Vansinnigt irriterande.

Någon som har varit med om dessa fel på S40/V50 T5? Jag har bokat tid hos Bilia men deras första svar är alltid "vi hittar inget fel" så därför tänkte jag höra med er om ni har varit med om något liknande och vad som då var felet?

Bilen har gått 10400 mil och är servad med rätt intervall men inte hos märkesverkstad utan på något ställe som heter typ "Hydro nnnn" i Göteborg som ska vara någon slags Volvoverkstad. Sista servicen gjordes på Volvo i Borås.

Tack på förhand
1:an låter som "start-shudder-stall" som jänkarna kallar det. Hade det på min S40N T5 -04 när den var halvvarm, exempelvis om man startade den när den stått 6-8 timmar. Om den hade stått hela natten eller var genomvarm hände det inte. På min så försvann det efter en mjukvaruuppgradering vid första servicen (dvs 2004), kan det vara så att verkstaden som servat bilen inte har tillgång till mjukvaruuppdateringar? Annars tycker jag att din bil bör ha fått den uppdateringen.

2:an känner jag inte igen. Att det blir hårdare växlingar vid kyla är normal, men det låter på din beskrivning som om det är onormalt hårt. Jag hade fenomenet att bilen "sköt på" när man släppte gasen och skulle bromsa, det försvann också efter en mjukvaruuppdatering. Osäker på om det var växellådan eller motorstyrningen som uppdaterades.

3:an känner jag inte alls igen. Min S40N var dock FWD. Låter som om en mjukvaruupdatering av växellådan ev skulle kunna bota problemet.

Att verkstaden inte känner igen problemen är tyvärr mer regel än undantag. Det hände mer än en gång att jag visste vad problemet var (via forum) när jag lämnade in bilen på verkstad, men verkstaden hade sällan koll på vad det kunde vara. Be dem uppdatera alla mjukvaror ("total CAN upgrade" heter det för S60/V70, vet inte vad det heter på S40N/V50) om kostnaden känns rimlig.
Start-shudder-stall låter faktiskt exakt som en beskrivning av problematiken. Om jag försöker starta när bilen stått utan motorvärmare så funkar det direkt. Men när bilen stått över natten men med motorvärmare så är bilen riktigt tjurig att få igång. Om den är varm så är det heller inga problem. Jag ska höra med verkstaden vilka eventuella mjukvaru uppdateringar som kan bli aktuella.

Någon som har fler erfarenheter eller känner igen sig i problemen?
Det råkar inte vara så att någon vet vilken version som är den senaste programvaran för motor + växellåda?
Update:

Bilen har nu varit hos Bilia Alvik för ovanstående problem. Dryg kundmottagare gör att jag inte kommer att åka dit igen frivilligt :evil:

1. Då felet visat sig främst när bilen stått med motorvärmare och annars kall bil så verkade det som att problemet låg där. Tydligen fanns ett tekniskt meddelande som sade att strålningsvärmen från motorvärmaren kunde lura någon slags givare vilket gör att motorn tror att den är varmare än det är.

Det som gjordes var att något rör/slang drogs annorlunda "Ombyggnad av vattenslangsystem för motorvärmare enl TJ12939"

Det verkar ha funkat i alla fall då bilen startat som den ska efter det. Nu är det visserligen varmt igen, hoppas inte felet återkommer vid strängare kyla.

2. Bilen fick uppgradering av ECM och TCM. Smällen i växlingen finns fortfarande kvar men är lite mindre trots allt.

Lådan har bytt karaktär ganska väsentligt och växlar "smartare" än den gjorde tidigare. Förr växlade den upp för tidigt vilket gjorde att den fick växla ner vid minsta lilla motlut eller acceleration. Detta är nu borta å andra sidan vill man ju inte tänka vad som händer med den redan fruktansvärt höga förbrukningen med ännu högre motorvarv? :(

3. Verkar ha blivit bättre i och med uppgraderingen. Har inte känt samma vibrationer som tidigare när lock-upen går i.
Update:

Ombyggnaden av motorvärmarens rör verkar ha fungerar för bilen har aldrig varit svårstartad en enda gång efter detta.

Automatlådan växlar fortfarande uselt mellan 2-3 när bilen är kall och fortfarande dåligt när lådan är varm. Den är antagligen inte bättre än så :x

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]