NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Jag behöver hjälp att bedöma ett verkstadsjobb som gjordes på en kompis V50 för 3 dagar sedan.

Storyn är att bilen fick nedslag på besiktning på hjullager vänster fram.
Bilen lämnas till en MECA verkstad som byter hjullagret.
När den lämnas ut så påtalar verkstaden att bulten till yttre styrled gått av och styrleden har svetsats fast i spindeln. Detta är inte något verkstaden själva gjort säger dem utan bilen såg ut såhär när de fick den. Ett kostnadsförslag upprättas på ca 4300kr för byte styrled och spindel.
Bilen körs hem.

Min kompis rådfrågar mig om vad han ska göra och jag blir lite fundersam på när och vem som faktiskt gjort den här fusklagningen. Jag ringer och kollar med verkstaden för att vara säker på storyn och de bedyrar att de inte svetsat något, "det skulle de aldrig göra". Jag frågar verkstaden om det ens är möjligt att pressa ett hjullager på plats i en spindel utan att lossa på styrleden. Enligt dem räcker det med att lossa på spindelleden och då kan man få ur drivaxeln och sen pressa i och ur hjullagret utan att demontera spindeln. Jag sa också att jag tycker att svetsfogen såg väldigt ny ut (det är ingen rost i den), men de var inte av samma åsikt. Jag kan egentligen ingenting om svetsning så vem som helst kan snacka omkull mig där. Det blev inget tjafs med verkstaden, jag känner mig inte tillräckligt säker på att de gjort något fel.

Min kompis har ägt bilen i 5 år och har under den tiden inte haft någon vetskap om att det varit svetsat på styrleden. Bilen har dessutom gått igenom besiktningen i alla år utan någon anmärkning på detta.
Det har heller inte gjorts några kända övriga lagningar på bilen på den sidan de senaste 5 åren.
Men vad bilen varit med om innan det vet vi ju inte.

Kan någon här kolla på bifogad bild och avgöra om verkstadens story är rimlig?
Är det här en gammal eller ny svetsfog? Om det ens går att avgöra??
Går det ens att byta hjullagret på plats utan att lossa på styrleden?
Bilagor
IMG_9515.JPEG
IMG_9515.JPEG (1.1 MiB) Visad 142 gånger
IMG_9511.JPEG
IMG_9511.JPEG (1019.34 KiB) Visad 142 gånger
Så länge det inte glappar I styrleden funkar det ju. Det ser inte nysvetsat ut, men skulle det vara mer än 5 år sedan borde det varit mera rostigt.
Har inte skruvat på denna modell, men går det verkligen att byta hjullager utan att ta loss styrstaget??? Kan man lossa styrstaget i andra änden på ett enkelt sätt??? Det borde synas om dom gjort det.
Hej

Styrled behöver inte lossas för att byta hjullager.
Det räcker med att lossa spindelled från spindel, vika ner länkarm och försiktigt vika ut spindel tillsammans med fjäderben i ett, samtidigt som man håller i/trycker drivaxel inåt för att frigöra drivaxel från hjullager. Sedan lägga drivaxel åt sidan.

För att få någon styrsel i spindeln som annars är rätt så ledlös vid det här laget kan man föra tillbaka spindelled i spindel när man ska börja byta hjullagret. Det sistnämnda kanske inte går att göra med alla modeller av hjullagerverktyg dock, då det kan bli trångt.
I övrigt behöver krängningshämmarstag lossas och naturligtvis skruv som håller drivaxeln i hjullagret, bromsskiva, bromsok, bromsokshållare osv, osv.

Men som sagt, styrleder behöver inte lossas.

Även om det inte var frågan här, så kan ändå nämnas att även fjäderben går att byta utan att lossa styrled. Dvs mkt går att göra utan att röra styrled.
Knutkors skrev: Idag, 17:59 Hej

Det räcker med att lossa spindelled från spindel, vika ner länkarm och försiktigt vika ut spindel tillsammans med fjäderben i ett, samtidigt som man håller i/trycker drivaxel inåt för att frigöra drivaxel från hjullager. Sedan lägga drivaxel åt sidan.

För att få någon styrsel i spindeln som annars är rätt så ledlös vid det här laget kan man föra tillbaka spindelled i spindel när man ska börja byta hjullagret. Det sistnämnda kanske inte går att göra med alla modeller av hjullagerverktyg dock, då det kan bli trångt.
I övrigt behöver krängningshämmarstag lossas och naturligtvis skruv som håller drivaxeln i hjullagret, bromsskiva, bromsok, bromsokshållare osv, osv.

Även om det inte var frågan här, så kan ändå nämnas att även fjäderben går att byta utan att lossa styrled. Dvs mkt går att göra utan att röra styrled.
Hej, tack för snabbt svar. Känns bra nu att jag inte ifrågasatte verkstaden mer och skapade en konflikt.
Hade väl förvisso gärna sett att verkstaden hellre hört av sig innan de gjorde jobbet eftersom de nu lämnat offert på byte av spindel. Så hjullagret de pressade in i den gamla spindeln ska ut igen xD.
Men det är en annan fråga :)
Verkstaden kan ju ha tänkt "vad sjutton är det där för nåt" och dragit några drag med stålborste för att se vad det är. Det skulle kunna ge det där utseendet också. Det är extremt långsökt att en verkstad skulle dra fram svetsen för att få nåt slags merjobb.
IMG_3185.jpeg
IMG_3185.jpeg (4.36 MiB) Visad 60 gånger
Varken styrled eller krängningshämmare behövde lossas när jag böt med Biltemas avdragare.

Varför byta spindel om det funkar som det är nu?
Borde väl gå att bara kapa bort svetsen med vinkelslip annars.
20FJan skrev: Idag, 18:57 IMG_3185.jpeg
Varken styrled eller krängningshämmare behövde lossas när jag böt med Biltemas avdragare.
Det stämmer nog angående krängningshämmarstaget, hade lite bråttom där. Det är vid borttagning av fjäderbenet som krängningshämmarstaget behöver lossas.
Mouton skrev: Idag, 18:39
Knutkors skrev: Idag, 17:59 Hej

Hej, tack för snabbt svar. Känns bra nu att jag inte ifrågasatte verkstaden mer och skapade en konflikt.
Hade väl förvisso gärna sett att verkstaden hellre hört av sig innan de gjorde jobbet eftersom de nu lämnat offert på byte av spindel. Så hjullagret de pressade in i den gamla spindeln ska ut igen xD.
Men det är en annan fråga :)
Är tanken att flytta över det nya lagret till en ny/annan beg. spindel?
Frågan är om det går att göra det utan att skada det nya lagret.
Lagerverktyget är konstruerat för att Montera nytt lager utan att belasta lagret fel. Funderar på om Demontering går att göra utan att belasta lagret fel.
Blir osäker här. Det kanske måste köpas ett nytt hjullager också till en ny/annan beg. spindel.
Men varför byta spindeln förresten? Är det för att kunna byta styrled i framtiden? Eller för att det inte känns rätt när det är svetsat?

När jag tänker efter så har alla m[…]

B230fk saknar kraft

Chippen hade jag bytt till rimligare val då […]

Den stora annons-tråden

Nej priset var ju hyfsat, absolut. Den saknar doc[…]

Tack för hjälpen, då ska det nog l[…]