NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har en C30 från 2008 (1.8 Flexifuel) som jag har två problem med. Eftersom jag inte är så bilkunnig hoppas jag någon här kan hjälpa mig.

Det första problemet jag har rör Spjällmotorn. Det blåser bara kall luft på ena sidan och varm luft på andra. Bilen växlar vilken sida som blåser varmt repsektive kallt när den känner för det. Då och då slutar även defrostern att fungera samt stolvärmen på passargerarsidan. Har fått fram x-antal felkoder (se lista nedan).
Vet inte riktigt vad jag kan göra för att få bukt på problemet förutom att lämna in den på verkstaden, är det någon som har tips?

Mitt andra problem rör bränsleförbrukningen. Skiten drar ca 1.1 liter/mil oavsett om jag kör på Bensin eller Etanol. Försöker köra så bränslesnålt som möjligt vilket kan få ner förbrukningen till 1.08 som lägst vilket fortfarande känns orimligt mycket? Är det normalt för dessa motorer?
Kan tillägga att jag har nytt luftfilter och att bilen gått ca 18.000 mil totalt.

Tack på förhand! 😊

Mina felkoder:
CCM-0071 Spjällmotor luftdistribution/temperatur
CCM-DD21 LIN-buss 2
CCM-DD20 LIN-buss 2
CCM-DD34 Luftkvalitésensor
CCM-DD30 Höger stolsvärme
CCM-DD32 Spjällmotor temperatur höger
CCM-DD31 Spjällmotor recirkulation
CCM-DD33 Spjällmotor defroster
CCM-0073 Spjällmotor luftdistribution
Det finns en till tråd kring detta, just med stolsvärme och ventilationen att de hörde ihop något sätt med en box under sätet.
Hittade den inte nu, men den är inte jättegammal, skrevs i den senaste 1-2 månaderna - där finns mer information hur du kan felsöka mer
Blöddrande Motor

Hejsan! Körde nyligen min husvagn för l[…]

Svarar mig själv efter lite googlande…[…]

Ett nytt batteri borde ju inte laddar ur på[…]

Du måste rätt omgående till verks[…]