NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Izeen
Hej!

Nyligen fått problem med centrallåset i högerbakdörr. Dörren är helt i baklås och det går inte att öppna dörren(varken innifrån eller utifrån). Elhissen i samma dörr slutade även den att fungera i samband med detta, dock fungerar fortfarande högtalarna i den dörren. Har kontrollerat säkringarna och den som är för matning högerbakdörr den smäller när man vrider på tändningen så antar att det är kortslutning någonstans. Demonterade klädseln för dörren för att i ett desperat försök att få upp den i alla fall men inte heller detta hjälpte... Vid tillfället som säkringen går kan man höra ett sprakande från dörren. Är det bara att lämna in den till Helmia och få det fixat? Har ingen som helst lust att göra detta då det gissningsvis konmer gå på massvis med pengar...

Tacksam för tips/hjälp :-)

//Viktor
av lk88
Du har säkert redan löst problemet men jag har jag svarar utifrån att någon annan har samma problem.

Jag hade samma problem med min S40N -04, 2,4i. Under hösten -09 började dörren kärva, ibland gick den att öppna och ibland gick den inte att öppna. Under vintern -09 låste sig dörren. Jag trodde då att detta berodde på att det var en ganska stäng vinter med mycket snö och många minusgrader under en ganska lång period. Jag avvaktade därför till våren -10 för att se om problemet skulle lösa sig självt. Så blev det dock inte. Jag kontaktade min lokala verkstad som med en felkodsläsare konstaterade att problemet inte skulle lösa sig självt eftersom att det fanns en/flera felkod/er på/för dörren. Efter någon månad fram och tillbaka med olika förslag och åtgärder så var problemet fortfarande inte löst. Jag åkte till en volvoverkstad för att fråga en mekaniker vad felet skulle kunna vara. Jag fick till svar att jag var tvungen att lämna in bilen för att de skulle kunna konstatera vad felet skulle kunna vara. Jag svarade att jag har gjort felkodsläsning på bilen och visade mina felkoder. Mekanikern svarade att bilen är ju gammal så sådant här får man räkna med och verkade inte vilja hjälpa mig om jag inte lämnade in bilen för att de skulle göra en egen felkodsläsning. Nepp, tänkte jag. Jag vill inte betala för en till felkodsläsning när jag redan hade en. Jag åkte till ytterligare en volvoverkstad för att se om de kunde hjälpa mig. Vid denna tidpunkt hade jag kollat runt lite bland mina vänner och det visade sig att en av mina vänner tidigare hade jobbat på en volvoverkstad. Han sade att detta var ett vanligt fel på dessa bilar och att det var en kontaktstycke i höger framdörr som skulle vart bytt på en service. Jaha, tänkte jag, detta är ju tydligen inte gjort. Jag bad volvoverkstad nummer två att kolla servicehistoriken för att se om kontaktstycket var bytt. Jodå, kontaktstycket var bytt. Vid detta laget började jag bli väldigt irriterad, vad är problemet? Mekanikern kollade på höger framdörr och konstaterade att när man bytte kontaktstycket på den tidigare servicen så var det någonting som inte sattes tillbaka ordentligt (jag kommer inte ihåg vad det var för någonting eller vad det hette). Detta gjorde att det hade sipprat in fukt i kablaget i höger framdörr som styr höger bakdörr. Äntligen hade jag hittat problemet! Nu till det mest intressanta i historien! Hur ska detta problem lösas? Jag frågade mekanikern om det fanns någon garanti kvar från Volvos sida eftersom detta uppenbarligen var ett fabrikationsfel. Nej, det fanns det inte eftersom bilen var gammal. Ok, men det måste ju finnas någon typ av goodwill? Nja, sa mekanikern. Volvo kanske skulle betala 20% av kostaden. Mekanikern tyckte att jag skulle åka till volvoverkstaden som hade utfört servicen som blev fel. Nej, sade jag. Jag kan inte åka till den verkstaden för det innebär att jag måste ta ledigt från skolan och det är inget alternativ. (Vid denna tidpunkt studerade jag på högskola och man missar mycket av att inte närvara vid en föreläsning på en kurs som går på fem veckor.) Nu började jag bli irriterad på nytt! Jag sa till mekanikern att min mor har en volvo 745 som är äldre än mig och hon kan öppna alla dörrar utan problem, varför kan inte jag öppna min dörr på min bil som lite mer än 5 år gammal? Svaret jag fick var att kablaget är skrot. Mekaniken erbjöd sig att försöka klippa kablarna för att koppla ihop dem igen men då skulle det bli problem nästa gång jag skulle behöva göra någonting med dörren. Jaha, tänkte jag. Detta låter lite "lurigt". Jag fråga vilken garanti jag skulle få på detta jobb. Nja, det blir ju ingen garanti på detta eftersom att detta är lite "off record". Detta är ju inte klokt sade jag till honom. Jag har en bil som är drygt 5 år gammal som är livsfarlig att köra med! Vad händer om jag krockar och kablarna i vänsterdörren går sönder? Då kommer jag ju inte ut överhuvudtaget! Jag meddelade honom att jag inte ville ha jobbet "off record" och tackade för hans hjälp. Det hela slutade med att jag åkte till en bilelsfirma (ej voloverkstad) för att få problemet åtgärdat. Bilelsfirman bytte allt kablage i höger framdörr och detta kostade mig 3500 kr. Det kanske inte är så mycket pengar men jag hade ju dessutom lagt ner tid på att åka runt till olika firmor och framför allt hade jag lagt ner mycket energi på någonting som Volvo borde ta på sin goodwill utan att blinka!

Det blev en lång version!

Kort version: Åk till en bilelsfirma och byt kablaget i höger framdörr! // LK88
Lzeen. Hur gick det för dig.. har lite av samma problem med min s40n.
Låset på höger bakdörr fungerar inte.. dock så gör rutan som det ska.
Får gärna lämna en återkoppling vad som hände..tack!
Hej
Tänkte att väcka den här tråden igen. En medlem av det tyska Volvoforumet har samma problem.
Volvo V50 2005, lås vänstra bakdörren inklusive fönsterhissen ur funktion. Dörren är stängd och låst.

Han försökte redan att spraya in och påverka kontakten i A-stolpen men tyvärr utan framgång. Tydligen är det ett känt problem men att hitta en lösning på nätet är tyvärr inte så lätt. Hur kan man lösa det här problemet utan att förstöra något? Är lösningen att byta hela kablage i den högre framdörren som lk88 skrev?

Tacksam för alla svar.

Mvh Danne

Här kommer länken till kollegorna från tyskland:

https://volvo.reparaturanleitung.info/v ... post320896
Vilken mjukvara har ni?

Senaste släpptes 16 Juni och det står a[…]

Frågade inte så noga, men runt 8.

Hej. Har en V90 från 2021. alltså det […]

Hallå! Har du kollat att inte övre inf&[…]