NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har problem med kopplingen på min Volvo C30 1.6D 2010 med enkelmasse svänghjul. Problemet började med att kopplingen blev stum, men efter att bilen hade stått i någon timme så gick den att trampa ner igen. Nu är problemet att kopplingen inte släpper när pedalen är helt nertryckt.

När bilen startas i neutralläge går det inte att få i någon växel.
När bilen startas med en växel ilagd fungerar friläget och bilen driver som vanligt, men det går inte att få ur växeln när motorn är igång. Ibland börjar bilen även att driva när kopplingspedalen är nertryckt.

Vi tog ner växellådan och hittade inga större fel. Det enda vi upptäckte var en möjlig spricka i slavcylindern, som vi bytte ut mot en ny. När det inte löste problemet bytte vi även huvudcylindern, men problemet kvarstår.

Är det någon som har en idé om vad som kan vara fel?
Marnlasse skrev:Jag vet inte men antar att det finns hydraul slang i gummi på den. I den kan det vara förträngning typ rostsprängning i stålkorden och då är det problem att släppa tryck åt båda håll.
Okej, så du menar att vi ska byta slangen mellan slav- och huvudcylindern?

Tror ni inte att det kan vara tryckplattan som har gett upp istället? Att den inte släpper tillräckligt från kopplingslamellen?
På min 745-a släppte belägen från lamellskivan, gick i bitar ock lade sig i flera lager på varandra. Pedalen fungerade, men det frikopplade inte.
Det kan bli en del lustiga (olustiga) fel........
Bark skrev:
Marnlasse skrev:Jag vet inte men antar att det finns hydraul slang i gummi på den. I den kan det vara förträngning typ rostsprängning i stålkorden och då är det problem att släppa tryck åt båda håll.
Okej, så du menar att vi ska byta slangen mellan slav- och huvudcylindern?

Tror ni inte att det kan vara tryckplattan som har gett upp istället? Att den inte släpper tillräckligt från kopplingslamellen?
Ta loss slangen och kolla så att det inte är stopp i den. Om det inte är stopp montera tillbaka och gå vidare med de andra förslagen.
En massa felmeddelanden!

Jag sprayade igår kontaktspray i kontaktstyc[…]

Turbo problem V70

lämnade i till verkstaden han fick fram fel[…]

Får inte loss länkarm 740

Kapa bulten på var sida bussningen

Ah, jag tänkte mest på RTTI (som fortfa[…]