NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kollat lite på spridarna, alla fyra får jag till 200 kiloohm. I kontakterna i kablarna till spridarna får jag 1, förutom i den längst till vänster i bilens riktning. Den visade 15,75 Mohm... Vad innebär det?

Alla tidigare felkoder är för övrigt borta, nu har jag bara "P042E -Exhaust Gas Recirculation A Control Stuck Open"

EGR-ventilen igen alltså. Jag tycker inte det ser ut som att den öppnas alls efter att jag lossade och satte tillbaka den, så förstår inte hur den kan vara fast i öppet läge...
Tyvärr låter det då som isolationen är dålig i spridaren. Så då får du pulser ut i jorden vilket troligtvis gör att de andra sakerna spökar.
Eftersom din är uppe på MOhm så blir det väl inte från start (kall) men kör du en stund antar jag den felkoden kommer tillbaka.
Men själva spridaren visar 200 kilohom precis som de andra tre, det är alltså när jag kopplar ur spridare och mäter i anslutningskabeln som jag får 15 Mohm. Tänker at det då är något fel i kablarna alternativt dit kablarna är kopplade till, är det ECM-enheten?

Jag är inte så duktig på det där med el så finns risks att jag missförstår. Lutar åt att jag snart lämnar in den hos volvo för felsökning och möjligt byte av spridare. Vad brukar det gå på i runda slängar? Har hört att man rekommenderar att alla fyra spridare byts ut... :party:
Jaha jag läste lite fel.
Jag antog du hade mätt spridarna bara. Det är det som är intressant. Spridarnas 2 poler. sen pol1 mot jord. och pol2 mot jord.
(Har ingen aning vad värdena från kontakterna bör ligga på.)

Senast jag frågade Bilia om pris på byte av 1 (en) spridare så skulle de ha 10500 nånting..
Sensus navigation

Hej. Precis köpt en v70 2016 som inte naviga[…]

Volvo V70N EPA Felkod ECM-640A

Det kan vara omställnings-ventilen till kamax[…]

Vilken mjukvara har ni?

Hämtade min V60 2026 idag och den har version[…]

Hej. Tack för bra tråd, många int[…]