NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av empho1
Hjälp!
Problemet är följande:
Startar bilen - inga problem.
Kör iväg - inga problem
Frikopplar och släpper gasen när bilen rör sig framåt - bilen varvar 2000-3000rpm ända tills bilen är helt stillastående.

Vad kan detta bero på? Blir galen av att bilen tokvarvar varje gång man ska stanna. Och på parkeringar tror ju folk man är helt knäpp :oops:
av empho1
Men varför är det då ENDAST när bilen rullar? Står jag still är tomgången i det närmaste helt normal(kanske en aning hög bara)…
av Robban1985
Jag har ett liknande problem fast tvärtom. Står jag still och varvar motorn lägger den sig på tomgången där den ska, men när jag kör och frikopplar störtdyker tomgången så bilen nästan lägger av.
Jag har mina ideer om att nånting kanske tjuvluftar när motorn rör sig vid körning?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Robban1985 skrev: mån 17 mar 2025, 22:49 .. Står jag still och varvar motorn lägger den sig på tomgången där den ska, men när jag kör och frikopplar störtdyker tomgången så bilen nästan lägger av. ..
Precis de symptomen fick jag på min V70 när "assisted air valve" hade beckat igen med sot. Men V50 kanske inte har nån sådan? (bild sist på sida 2 i tråden)
viewtopic.php?f=19&t=175540&p=1547848
av Okalettos
Robban1985 skrev: mån 17 mar 2025, 22:49 Jag har ett liknande problem fast tvärtom. Står jag still och varvar motorn lägger den sig på tomgången där den ska, men när jag kör och frikopplar störtdyker tomgången så bilen nästan lägger av.
Jag har mina ideer om att nånting kanske tjuvluftar när motorn rör sig vid körning?
Samma här sen några år på vår V50 1,8F.. men har inte orkat försöka ta bort insugningsgrenröret och kika hur det ser ut bakom med diverse små slangar.. 'istället' har ryggmärgen lärt sig att vara snabb med gaspedalen för att kompensera 😇

Om Polestar 2 är ett realistiskt alternativ f[…]

Koffertlucka byte

Hej. Vet nån om en lucka från -06 pass[…]

Hej! Har lite funderingar på hur jag kan kon[…]

Lambdasondkabel 940

Kopparmantlad kabel brukar vara för att det i[…]