NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Per617
Är ute efter en bra billig bil, kan S40-V40 vara något?
Skapade precis en annan tråd där jag undrar över en bra billig bil att bygga a-traktor av under övrigt om ni vill ta er tid. Men här undrar jag bara över dessa?
Några kända fel på dessa?
Lätt att få tag på delar?
Lätt meckat?
Kvalitet? något speciellt man ska kolla efter på en begagnad?
Undrar samma sak över C30 egentligen, har sett några fräsha som verkar prisvärda.
Användarvisningsbild
av Jallemet
Första generationen S40/V40 är väl rariteter idag, hittat du en rostfri är 2.0turbo en pigg rackare.

Från 2003 är det S40/V50/C30 och något år senare även C70. Ford Focus i grunden som gör att en Volvo känns aningen piggare i styrning och väghållning.

Jag åker själv i en V50 D2 (2012) med underhållsfritt dpf, jag skruvar själv, tankar HVO100 och har till dags dato en total milkostnad på 21:-/mil.
Jag har snart kört 19.000mil.

Dom större ingreppen jag gjort är bl.a. byte av kamrem 2ggr (intervall på 14.000mil) och nyligen även kopplingen (tryckplattan hade delat sig vilket jag aldrig sett tidigare, i övrigt inget fel på kopplingen). Bakluckan har strulat lite och gått i baklås, lite puligt. Bytt en framruta på grund av läckage, det jobbet gjorde Ryds.

T8 2020

Nu har jag hittat ljudet kommer från avgassy[…]

Vilken mjukvara har ni?

Hmm, vågar man tanka ned när man ä[…]

Gäller alltså en v70n från 2005 2[…]

Nä nu ger jag fan upp. Nån som vet vad […]