NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en V50 D3 Classic 2012. Får felmeddelandet Anti-sladd serv. erfordras samt motorn går väldigt dåligt. Det vibrerar och den har ingen ork. Har hänt två gånger nu i dag. Antar att jag måste lämna in bilen på felsökning hos någon verkstad.

Jag har försökt läsa ut felkoder med en obd adapter:
P1296(12) [0x129612]
Multi-faults - Bank 2 - With Low Side Shorts
Cooling system malfunction
Status: Pending, Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle

P0300(00) [0x030000]
Random/multiple cylinder(s) - misfire detected
Status: Pending, Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle
----------------------------
Själva felmeddelandet kommer pga fel på can-bussen som sköter motorstyrningen. Vi hade vår Volvo inne för felsökning några gånger utan att de hittade något specifikt fel. Det hände när det var fuktigt och ibland kunde motorn stanna.

För att komma vidare behöver man köra diagnosverktyg. Som jag fattar det är det bästa att rensa alla fel som är loggade och vänta tills det uppstår på nytt för att få en ledtråd till vad det är. Är lite osäker på vad lösningen var, men efter de rensade dieseltanken efter tillväxt så fungerar bilen bättre.
Just "anti sladd" lampan verkar vara den som tänds först när batteriet börjar bli dåligt. Har varit med om det ett par gånger med några olika bilar (bekanta och grannar). Även inte Volvo. Senast var det barnbarnets Renault Scenic. Det är fortfarande inte fixat. Men han vet vad som felar, så koppla loss minuskabeln och ladda batteriet så byter vi batteri när han kommer hem nästa gång. När vi ska byta till sommardäck........
Beställa ny V90 T6 recharge

Kupén blir något tystare utan panoram[…]

Löst nu. De va kudden som va kass blir byta[…]

Ville bara dela med mig av min egenskap frå[…]

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]