NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V50PlusV40
Jag får ett malande ljud / vibrationer vänster fram vid hastigheter över 50km/h.
Trodde först det var obalans i något av däcken men samma ljud/vibrationer är kvar efter balansering på däckverkstad.

Jag känner inget glapp i något av hjulen och jag känner inga vibrationer i fjädern när jag snurrar på hjulet.
Hjullagret/Navet ser förövrigt väldigt fint ut, som att det är nyligen bytt. (jag har inte ägt bilen så länge)

Kan en drivaxel ge symtomen ovan, finns det något bra test jag kan göra?
Det skulle fortfarande kunna vara hjullagret, kan jag testa det på något bra sätt?

Bilen är en Volvo V50 T5 AWD med 225/45 - 17 fälgar som jag gissar bidrar till "malandet"
Användarvisningsbild
av Erik Å
V50PlusV40 skrev: fre 28 feb 2025, 21:07 ..finns det något bra test jag kan göra?
Det skulle fortfarande kunna vara hjullagret, kan jag testa det på något bra sätt?
Dåliga hjullager brukar låta värre om man svänger åt det håll där mer vikt hamnar på lagret.
T.ex. om vänster lager är dålig så låter det mer illa vid högersväng
Malande ljud kan vara rostgropar i lagerbanorna.. Kina-lager är kända för att ha dåliga tätningar, de lever inte länge i svenskt vinterslask. Kan förklara varför ett relativt nytt lager ger upp.

Dåliga drivknutar brukar inte låta så utan mer åt klickande ljud med frekvensen kopplad till hastigheten. Eller orsaka vibration vid gaspådrag..
Men föralldel, lyft vänster hjul, lägg i friläge och snurra hjulet fram och tillbaka för hand. Hålla andra handen på drivaxeln mitt mellan inner- och ytterknut och känn om det glappar i ytterknuten vid vändningarna. En frisk knut är närapå glappfri. Ge också akt på "knastrig" känsla vid vändningarna, så hittade jag mina dåliga knutar :-)
Och inspektera damaskerna på inner- och ytterknut. Åker man med trasiga damasker kan knutarna ta slut på några veckor.

Du har inte fullt med grus i mönstret på däcket? Det kan ge malande ljud. Stryk med handen över slitbanan och kolla att det inte nötts fram "våffelmöster" eller andra konstigheter där varannan klack är högra än de emellan.
Vibrationer kan bero på orunda däck eller skeva fälgar, sånt hittas inte vid vanlig balansering om nu inte däckverkstan råkar ha moderna Road Force balanseringsmaskiner. Rätt få har sådana..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det låter onekligen lite skumt :-) Glapp i ytterknuten hmm..
Hoppas vi får någon "second opinion" här :-D

Ytterknutar brukar man kunna köpa hos trodo till en någorlunda billig peng men innerknuten brukar inte vara utbytbar så är den dålig behöver man en ny axel..
av V50PlusV40
Erik Å skrev:Det låter onekligen lite skumt :-) Glapp i ytterknuten hmm..
Hoppas vi får någon "second opinion" här :-D

Ytterknutar brukar man kunna köpa hos trodo till en någorlunda billig peng men innerknuten brukar inte vara utbytbar så är den dålig behöver man en ny axel..
Jag la en beställning på en ny drivaxel, då priser bara låg på ca en tusenlapp.
Jag har för övrigt även testat att byta däck till sommardäcken, men det var precis samma symtom, så jag tror inte det sitter i däcken.

När man plockar lös drivaxeln så rinner det ut lite olja från växellådan, brukar ni fylla på lådan efter bytet eller kan man anse att det är så "lite" så det spelar mindre roll?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är väl inte fel att lossa nivåpluggen och kolla oljenivån efter drivaxelbytet. Förmodligen är den ok..
Styrströms kortslutning

V70 momentum 2.5FT 2009. Ja jag klantade mig, dro[…]

960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)