NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sprängdahl
Hej

Min C30 T5 2007 har läckage under dynan höger baksätet. Jag lyfte bort bakre dynan där fanns en stor blött fläck. Fläcken är precis under backre ryggstöden och lite vatten rinner mot bagage utrymmet. Jag har även bytt ut höger bak glasruta för att det såg ut som vattnet kom där ifrån, men ingen skillnad. Jag har inte samma "symtom" med vatten på golvet utan det verkar komma från bakre delen av bilen. Jag har inte taklucka. Någon som har varit med om liknande?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Lättast är att en sitter i bilen och en annan spolar vatten på bilen med en vattenslang, då kan man i bästa fall se varifrån vattnet kommer.
av kvillebäck
Brukar bilen vanligtvis stå lutat framåt eller bakåt? Uppförslut, kommer det in framför pölen i bilens riktning. Nerförslut, troligtvis runt bakluckan.

Ett långskott är om det läcker vid fastskruvningen av railsen. Har aldrig hört om någon som haft det problemet men heller aldrig hört om någon som får en pöl under dynan bak utan att ha barn som "hjälper" till
av Sprängdahl
Bilen står inte i någon lutningen. Jag har märkt att det jag har fått är rätt så ovanligt. Inga andra trådar verkar ha liknade problem. Vattnet verkar ju komma från fönstret eller direkt under bakre ryggstöd, vilket jag tycker är konstigt
av kvillebäck
Jag GISSAR på att det är baklampan där det kommer in. Har råkat ut för det på allt från passat -2019 till Jaguar 1987.
Vatten kan rinna alla möjliga vägar innan det kommer ut någonstans.

Vanligast är nog att det kommer in vid framrutan på bilar i denna forumsdel, men då brukar det märkas vid taklampan eller på golvet fram.

Kolla även runt bakluckan. Skruvar, kabelgenomföringar, och andra öppningar.

Hade det kommet in vid sidorutan TROR jag du hade sett det vid sidorutan. Prova med vattenslang eller vattenkanna på den lokala bensinstationen.
av Smeden11
Hej,
Vet att det här är en gammal tråd, men har exakt samma bekymmer med min C30. Misstänker att det läcker in genom en spricka i baklykta, kan det vara så?

Kom du fram till vad det va för dig?
av kvillebäck
Vatten kan rinna alla möjliga vägar. Lås dig inte vid en teori. Kolla även framrutan så den sitter fast. Där är nog det vanligaste.

Under garvningsprocessen kan man få skinnet […]

Kränga av däck själv

När jag började jobba på bilverkst[…]

Tidigare ägare säger att han har bytt de[…]

jag har fått 3 bilar inlösta av Volvia […]