NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jensa018
Hej!
Finns tidigare trådar om detta, men inte läst någon som beskriver samma problem som jag har.
Jag har två nycklar till bilen och den ena fungerar som den ska, medan den andra kan jag bara låsa/låsa upp bilen med, men inte starta den. Displayen visar "Nyckelfel", rattlåset går inte ur och startmotorn går inte runt. Båda har fungerat tidigare.
MEN, byter jag det lilla kretskortet mellan nyckelskalen fungerar den nyckeln/skalet som annars inte fungerar och den som fungerade går inte längre att starta bilen med. Alltså, ett utav skalen fungerar som det ska, oavsett vilket utav kretskorten som sitter i det.
Hur kan felet hänga ihop med skalet?
Och vad kan jag göra för att ha två fungerande nycklar igen?
Jag har provat att byta batteri, banka på tändningslåset, etc...
Tacksam för all input!
Senast redigerad av 1 Jensa018, redigerad totalt 0 gånger.
av kvillebäck
Det är bara det fungerande chippet som är kopplat till din imobiliser. Det andra kommer aldrig passa. Någon i ägarkedjan har lurats vid försäljning för att det skall se ut som att det finns två fungerande nycklar. Nycklar till V50 är extremt dyrt.
Nyckelnasarna är inte billigare än originalen.

Har tyvärr ingen lösning på detta
av Jensa018
Missade att skriva att båda nycklarna fungerade när jag köpte bilen. Uppdaterar första posten.
Men det är alltså ett utav "skalen" som fungerar, oavsett vilket kretskort som sitter i det.
Och båda nycklarna fungerar att låsa och låsa upp bilen med, men det är bara ett utav skalen som bilen inte går att starta med, oavsett vilket kretskort som sitter i det.
Senast redigerad av 1 Jensa018, redigerad totalt 0 gånger.
av dieselkenneth
Chippet som styr tändningen är inte det lilla kretskortet det styr bara lås och larm. Chippet är en liten rund glasampull ca 3x5 mm som är fastlimmad i skalet och är mycket svår att ta bort utan att förstöra den. Har man väldig otur kan det gå sönder om man tappar nyckeln.
av Jensa018
dieselkenneth skrev: tor 09 jan 2025, 11:44 Chippet som styr tändningen är inte det lilla kretskortet det styr bara lås och larm. Chippet är en liten rund glasampull ca 3x5 mm som är fastlimmad i skalet och är mycket svår att ta bort utan att förstöra den. Har man väldig otur kan det gå sönder om man tappar nyckeln.
OK! Såg att det såg ut att vara något som är ingjutet i nyckelskalet, men hoppades på att det inte vara något som var kodat till bilen, men det är alltså där det chippet, som även kvillebäck syftar på, sitter.
Då är det nog mest troligt det som har gått sönder då.
Och detta chip måste då också kodas till bilen om jag skulle köpa en ny nyckel?
av Jensa018
Jensa018 skrev: tor 09 jan 2025, 13:57 Då är det nog mest troligt det som har gått sönder då.
Och detta chip måste då också kodas till bilen om jag skulle köpa en ny nyckel?
Kan någon vara vänlig och bekräfta huruvida mitt antagande stämmer, utifrån om det är så att det är chippet som är trasigt?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Är det inte så att man kodar bilen till att acceptera nyckelchippet, som är som det är :-)
Service Subaru XV

Ja olja är väldigt dyrt. Samma olja (Mob[…]

Alright, men har fortf inte hittat ett enda lar ti[…]

Snarare så ökar bilens förbrukning[…]

Clips till dörrlist v90

Du kanske kan besöka valfri Volvo-anlägg[…]