NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maglin
Gott nytt år.
Jag bytte i går bromsslangar på min Volvo C30. Detta är andra bilen på kort tid jag byter slangar på, så jag tänkte på detta som en rutinsak. Men...
Vid det sista hjulet blir slangen något vriden. Ca ett halvt varv. Den skulle behöva dras åt mer alternativt släppas lite i ena eller andra änden för att bli rak. Men drar jag mer riskerar jag att förstöra spåren i fästet och släpper jag på den läcker det ut bromsvätska. Så, dödläge...

Vad kan detta bero på? Slangarna har varit raka och fina på de andra hjulen, inga problem alls. Men desto viktigare: Är detta ett problem? Det handlar alltså om ca ett halvt varvs vridning på slangen från den ena änden till den andra (40 cm?) vilket gör att slangen "ormar sig" lite. Allt tycks fungera som det ska när jag har testat bromsverkan och kontrollerat tätheten.

Ett problem som jag ser är att denna vridning gör att slangen vill jobba mot skruvriktningen i fästet på oket vilket i teorin skulle kunna göra att den skruvar ut sig (släpper) till slut. Vad tror ni? Jag har givetvis testat att ta loss slangen och gjort om hela processen flera gånger men resultatet blir detsamma...
Användarvisningsbild
av Erik Å
Du drar fast slangen i bromsoket först, sen andra änden mot bromsröret. Där kan du vrida slangen i fästet tills slangen blir "otvinnad" då allt är fastdraget.
Det är därför slangen är räfflad eller har ränder för att man ska se att den inte blir tvinnad. Lär kunna påverka hållfastheten i negativ riktning..
Ett halv varv låter mycket. Som du säger, slangen kommer att orma sig
av Maglin
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Jag har testat att fästa slangen först i båda ändarna flera gånger. Resultatet blir detsamma. Fästet mot bromsröret är ju också fast (det finns inget att vrida/skruva på där så det finns inget att "spela med" vid någon av fästpunkterna). Den måste dras åt tillräckligt för att inte släppa ut vätska, och då blir slangen tvinnad hur jag än gör.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Maglin skrev: fre 03 jan 2025, 11:59 .. Fästet mot bromsröret är ju också fast..
Låser inte fästet på 6-kantdelen på slangens hylsände? Så att du kan välja läge i steg om 60 grader? Och slangen blir då aldrig mer tvinnad än högst 30 grader..
Minns inte riktigt, det är flera år sen jag bytte en bromsslang :-)
av Maglin
Vid fästpunkten där slangen skruvas ihop med bromssystemet (det fasta bromsröret) finns det hack/spår att "låsa" slangen i för att kopplingen inte ska kunna röra sig. Men det påverkat ju inte att det måste dras åt så pass att det inte blir läckage, och i det läget blir slangen tvinnad.
En till synes lämplig lösning för att komma runt detta är ju att kopplingen i ena änden på slangen skulle kunna vara rörlig just för att kunna räta ut slangen efter skruvning. Men det finns väl skäl till att det inte ser ut så antar jag..?
Och av åtta bytta slangar så här långt på två bilar är detta första gången detta blir ett problem, så magkänslan säger att något utom min kontroll är fel.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Så här ser det ut vid bakaxeln på gamla P80-plattformen (på min V70 -00); det är 12-kantiga hål som greppar på 6-kant nyckelgreppet på slangen.
Går alltså att välja läge med 30 grader upplösning.
Vad jag minns är det samma princip på framaxeln, har ingen bild.
Har Volvo verkligen övergått till att ha en styrning som bara tillåter ett läge. Märkligt.. :-/
_bromsslangfäste_bak_P80.jpg
_bromsslangfäste_bak_P80.jpg (33.6 KiB) Visad 601 gånger
.
_bromsslangfäste_bak_P80_2.jpg
_bromsslangfäste_bak_P80_2.jpg (114.42 KiB) Visad 576 gånger
Användarvisningsbild
av MickeEng
Hallå!
Monterade allt i bromsväg på min V50i förra året, monterade nya Bromsok, skivor, belägg. Det sista som jag monterade var bromslangar mellan ok och kaross. Man skruvar fast bromsslangen i oket monterar fast fästet i fjäderbenet ser till så att allt är rakt monterar bromsslangen i fästet på karossen monterar clipset som håller fast bromsslangen i fästet. Bara att dra åt bromsröret mot bromsslangen och så klart lufta igenom. Men är det så att fästet i karossen är skadat/rostigt och inte håller emot så kan man byta ut det
Mvh///Micke.E
av dieselkenneth
Vad drar du åt slangen eller nippeln på bromsröret? Nippeln skall röra sig fritt på röret. Sätt in bromsslangen i fästet så att den är rak och dra åt med nippeln på röret och håll fast bromsslangen så blir det nog bra.
av Maglin
dieselkenneth skrev:Vad drar du åt slangen eller nippeln på bromsröret? Nippeln skall röra sig fritt på röret. Sätt in bromsslangen i fästet så att den är rak och dra åt med nippeln på röret och håll fast bromsslangen så blir det nog bra.
Där har vi nog problemet. Nippeln på röret rör sig inte. Det innebär att det bara går att skruva på slangen och när det är stopp så är det stopp och slangen är där den är. Det var lika på andra sidan men där råkade slangen bli utan vridning ändå. Ska jag ge mig på att försöka lätta på nippeln? Det vore ju vä**igt jobbig att knäcka röret..
Service Subaru XV

Ja olja är väldigt dyrt. Samma olja (Mob[…]

Alright, men har fortf inte hittat ett enda lar ti[…]

Snarare så ökar bilens förbrukning[…]

Clips till dörrlist v90

Du kanske kan besöka valfri Volvo-anlägg[…]